Rekordowa edycja konferencji Smart Warehouse
Materiał prasowy drukuj
Nie słabnie zainteresowanie automatyzacją pracy w magazynie i cyfryzacją danych – wynika z rekordowej frekwencji na konferencji Smart Warehouse, która odbyła się 1 i 2 czerwca w ramach targów Modernlog w Poznaniu. To tutaj spotkali się logistycy z całej Polski, aby szczerze porozmawiać o nowoczesnych technologiach i wyzwaniach stojących przed branżą logistyczną. Do jakich wniosków doszli? Kilka z nich prezentujemy poniżej.
Pięć paneli dyskusyjnych, dwa dni praktycznej wiedzy, trzydziestu trzech prelegentów z kilkudziesięciu znanych marek i pięćset dziewięćdziesiąt trzy osoby zarejestrowane – tak w kilku liczbach można podsumować konferencję Smart Warehouse, która odbyła się w ramach Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu Modernlog w Poznaniu. Po raz kolejny okazało się, że automatyzacja procesów magazynowych, cyfryzacja danych czy robotyzacja to wciąż ciekawe tematy do dyskusji.
E-commerce, digitalizacja i automatyczne systemy składowania
Pierwszy dzień konferencji otworzyło spotkanie trzech ekspertów, którzy nigdy wcześniej nie spotkali się na jednej scenie. Wzięli w niej udział Mirek Gral (Last Mile Experts), Arkadiusz Kawa (Łukasiewicz-PIT) i Damian Kołata (Cushman&Wakefield), którzy pod nadzorem Marty Cudziło (Łukasiewicz-PIT) przeanalizowali obecną kondycję e-commerce w Polsce i odnieśli się do bieżących trendów. Nie zabrakło także międzynarodowych wątków, jak na przykład oceny rozwoju q-commerce za granicą.
Czynnik ludzki kluczowy w digitalizacji
Ważnym wątkiem kolejnej debaty okazał się czynnik ludzki w kontekście digitalizacji danych i automatyzacji pracy. Wiele na ten temat opowiedziała Donata Hermann (GIGLIKE, PSML).
– Na tę chwilę nie ma obaw, że roboty zastąpią ludzi w pracy, ale trzeba przyznać, ze transformacja cyfrowa wpływa na wygląd rynku pracy i kształtuje nowych zestaw poszukiwanych kwalifikacji zawodowych – objaśniała ekspertka ds. rynku pracy. Swoją perspektywą na ten temat podzielił się również Krzysztof Janczukowicz (Miele) – Nie możemy zapominać, że na końcu każdej implementacji jest użytkownik końcowy, w tym przypadku pracownik organizacji. Ważne, aby zadbać o user interface, dzięki któremu pracownicy nie będą musieli analizować surowych danych, ale otrzymywali już pewne scenariusze i podpowiedzi. Krzysztof Roszyk (MW Logistics) zwrócił natomiast uwagę na sposób przetwarzania informacji i konieczność wysyłania oraz otrzymywania danych w pewnym standardzie. Jednak i on uznał czynnik ludzki za kluczowy w procesie digitalizacji – Ważnym aspektem w digitalizacji są ludzie, szczególnie średni szczebel pracowników, którzy w obecnych czasach muszą posiadać umiejętności analityczne i na podstawie pewnych scenariuszy podejmować bieżące, ale ważne z punktu działania organizacji decyzje.
O wyzwaniach związanych z digitalizacją opowiedział także Jerzy Danisz (PSI Polska), który podkreślił rolę dokładnego opisu procesów logistycznych. Digitalizację z punktu widzenia dostawcy software ocenił także Rafał Biegała (SICK). Rozmowę moderował Artur Olejniczak (WSL).
Elastyczność a automatyzacja
Równie żywo przebiegła dyskusja #automatyczne systemy składowania, prowadzona przez Magdę Libiszewską i Dominka Jańczaka (Logistics Manager). Wymiana poglądów pomiędzy dostawcami rozwiązań, a ich odbiorcami (działami operacji) przyniosła wiele ciekawych wniosków. Agata Mikiewicz (Zalando) podniosła kwestie personalizacji zamówień. – Musimy zmierzyć się z traktowaniem klienta w sposób zindywidualizowany, co stoi w kontrze do automatyki, która lubi schemat i powtarzalność. Wtórował jej Aleksander Milon (GXO), przyznając, że e-commerce rządzony jest przez klienta końcowego, którego rosnące wymagania napędzają postęp technologiczny w magazynach. – Wszystko wskazuje jednak na to, że będziemy odchodzić od tradycyjnej automatyki, która obejmowała maksymalną liczbę procesów. Obecne trendy wskazują na rozwiązania bardziej elastyczne, automatykę w prostszym wymiarze. Tym samym na popularności będą zyskiwać AMR, AGV, coboty, czyli systemy zarządzania łatwiejsze do skalowania. One nie będą usztywniały operacji w przypadku nagłej zmiany parametru logistycznego.
W dyskusji #automatyczne systemy składowania wzięli udział także Krzysztof Małek (Europa Systems) i Kamil Szymański (Space4Logistics), którzy przybliżyli spojrzenie na zagadnienia związane z automatyzacją z perspektywy integratora systemów, producenta i doradcy logistycznego.
Gra w automatykę i roboty na magazynach
Scena drugiego dnia konferencji należała do Krzysztofa Maśnego, Ilony Miziewicz-Groszczyk (Europa Systems), Piotra Sędziaka (Orbico Supply) i ich gości. Pierwszy z nich zaprezentował swoje spojrzenie na automatykę jako grę, w którą warto się zaangażować, aby lepiej wykorzystać powierzchnię magazynową, zwiększyć produktywność i zredukować koszty ludzkie oraz operacyjne.
Ilona Miziewicz-Groszczyk oraz prelegenci panelu #agv roboty skupili się na przeglądzie dostępnych na rynku technologii. Jak wynika z rozmowy, granice pomiędzy robotami AGV, a AMR powoli się rozmywają, pojawiają się tez rozwiązania hybrydowe, łączące zalety obu technologii – wskazywał na to szczególnie Claus Folke (Geek+). Na zmianę preferencji klientów zwrócił uwagę Mateusz Gołębiowski (OMRON), który ocenił rynek robotów jako bardzo dynamiczny i wymagający dużej elastyczności od producentów. O różnicy w zastosowaniu robotów mobilnych mówił natomiast Artur Thomas (Jungheinrich Polska): – Granica pomiędzy tymi technologiami jest płynna. Wysokie wolumeny, pewna stałość zarówno w przepływach, jak i w miejscach, które ze sobą łączymy, uporządkowany ruch – tam zastosowanie znajdą AGV. Natomiast obszary produkcyjne niemal jednoznacznie kojarzą mi się z AMR, bo one tam pokazują swoje silne strony.
Za wykorzystaniem cobotów optował Mateusz Amroziński (FANUC), oceniając je jako łatwe w obsłudze i doskonale nadające się do pracy ramię w ramię z człowiekiem. Na zupełnie inne zagadnienie zwrócił uwagę Michał Furmański (ABB): – O ile w obszarze produkcyjnym często spotykamy się z jednorodnym produktem, tak niestety magazyn charakteryzuje się bardzo dużą zmiennością produktu. A dodatkowo pojawia się jeszcze wyzwanie kompletacji na palecie różnego rodzaju formatów. Warto tego rodzaju czynnik mieć na względzie. Tutaj może najlepiej sprawdzić się robot przemysłowy, który będzie w wyposażony w bardziej elastyczne narzędzie, które obsłuży szerszą gamę produktów będzie to robił z większą wydajnością i elastycznością – przekonywał przedstawiciel ABB.
Technologie transportu wewnętrznego oczami praktyków
O bieżących wyzwaniach stojących przed branżą logistyczną rozmawiali prelegenci panelu #technologie transportu wewnętrznego pod przewodnictwem Piotra Sędziaka (Orbico Supply). Marek Gołąbek (Graphene Partners) przyznał, że widzi duże zainteresowanie automatyzacją z punktu widzenia klienta. Czym jest powodowane? Wśród argumentów wymienia: braki kadrowe, coraz wyższe koszty pracy i inwestycje czynione przez konkurencję. Szczepan Gowin (Rhenus Logistics) uważa, że pandemia przyspieszyła inwestycje w nowe technologie, wskazuje jednak na zagrożenie związane z przemiarowaniem automatyki i koniecznością dostosowania jej do potrzeb klienta.
Przemysław Degórski (AiQ Robotics) wyraził opinię, że nie da się zatrzymać postępu technologicznego – Magazyny nie powinny być zapchane towarem, ale powinny przez siebie go przepuszczać. Do tego potrzebujemy rozwiązań optymalizujących procesy logistyczne, stąd automatyka i sztuczna inteligencja w magazynach. Bez systemów automatyki i robotyki nie poradzimy się z rosnącym wolumenem towaru. Z opinią poprzednika zgodził się Kacper Piotr Sterna (Zalando). Na pytanie czy i co warto automatyzować odpowiedział jednoznacznie – Jest to dla mnie pytanie retoryczne, bo nie ma już odwrotu od automatyzacji. Automatyzować powinno się wszystko to, co nas wyręcza, przyspiesza, nadaje powtarzalności, podnosi jakość i odtwarzalność zapewnia właśnie automatyzacja. Piotr Bącała (Astor) wspomniał jednak o problemach z dostępnością komponentów na rynku, z którym zmagają się wszyscy producenci i konieczności automatyzacji w pierwszej kolejności procesów, zapewniających płynność funkcjonowania organizacji.
Scena partnerów
Konferencyjne dni zakończyły prezentacje na scenie partnerów oraz networking w specjalnie zaprojektowanej w tym celu strefie, w ramach której można było skonsultować się z obecnymi na miejscu ekspertami Łukasiewicz-PIT. Wśród wystąpień pojawiły się tematy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesach logistycznych (PSI Polska), rolą IoT w efektywnym zarządzaniu flotą wózków widłowych (WDX), przewagą konkurencyjną dzięki systemowi WMS na podstawie doświadczeń FM Logistics (Reflex Logistics w Hardis Group), zwinności w kontekście realizacji potrzeb klienta (Astor) oraz technologii AMR (Geek+). Wśród partnerów konferencji znalazła się także firma Ferag.
Konferencja Smart Warehouse jest integralną częścią targów MODERNLOG, które w przyszłym roku odbędą się w terminie 30 maja – 2 czerwca 2023 r. W tym samym czasie zwiedzić będzie można także ekspozycją Targów ITM Industry Europe oraz Targów Kooperacji Przemysłowej Subcontracting.
źródło: Grupa mtp
Komentarze
blog comments powered by Disqus