Projekt Green Economy – optymalny dobór napędów
Mariusz Snowacki drukuj
Więcej niż 80 proc. wpływu na środowisko mają decyzje podejmowane już na etapie projektowania produktów, a ponad 10 proc. – ich właściwe użytkowanie. Mając to na uwadze, Unia Europejska wprowadza rozporządzenia dotyczące wymogów ekoprojektów dla różnych grup urządzeń. W 2015 r. weszły w życie kolejne, dotyczące silników elektrycznych i wentylatorów.
Wszystkie produkty przechodzą cykl życia składający się z poszczególnych etapów, tj. od wykorzystania surowców i zasobów naturalnych, poprzez produkcję, pakowanie, transport, użytkowanie, recykling, do ostatecznej utylizacji tych produktów.
Każdy z tych etapów ma wpływ na środowisko naturalne. W celu poprawy efektywności energetycznej oraz zmniejszenia oddziaływania na środowisko produktów, w tym urządzeń do użytku domowego oraz stosowanych w sektorach usług i przemysłu, została wydana dyrektywa ramowa 2005/32/WE ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię, zmieniona dyrektywą 2009/125/WE ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią.
Obecnie Komisja Europejska sukcesywnie opracowuje rozporządzenia wykonawcze do wyżej wymienionej dyrektywy, zawierające wymagania dotyczące poszczególnych grup urządzeń. Rozporządzenia te są bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE od dnia ich wejścia w życie.
Wymagania odnośnie silników elektrycznych i wentylatorów
Spośród wielu rozporządzeń obowiązujących już od 1 stycznia 2015 r. warto wskazać dwa:
- Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 640/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla silników elektrycznych.
- Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r.w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW.
Pierwsze rozporządzenie stanowi, że od 1 stycznia 2015 r. silniki o mocy znamionowej w granicach 7,5–375 kW muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE3 zdefiniowanej w pkt 1 załącznika I lub odpowiadać klasie sprawności IE2 zdefiniowanej w pkt 1 załącznika I oraz być wyposażone w sterownik bezstopniowy, którym zgodnie z przyjętą definicją jest również przemiennik częstotliwości.
Warto przy tym zaznaczyć, że jest to drugi etap procesu wdrażania tego rozporządzenia. Trzeci – ostatni – etap będzie obowiązywał od 1 stycznia 2017 r. i będzie dotyczył wszystkich silników o mocy znamionowej w granicach 0,75–375 kW, które będą musiały odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE3 zdefiniowanej w pkt 1 załącznika I lub odpowiadać klasie sprawności IE2 zdefiniowanej w pkt 1 załącznika I oraz być wyposażone w sterownik bezstopniowy (przemiennik częstotliwości).
Drugie rozporządzenie stanowi, że od 1 stycznia 2015 r. żadne wentylatory nie mogą mieć docelowej sprawności energetycznej o wartości niższej niż określona w załączniku I sekcja 2, tabela 2 i jest to już ostatni etap wdrażania tego rozporządzenia.
Niewykorzystany potencjał
Efektywność energetyczna na podstawie obserwacji polskiego rynku przypomina potwora z Loch Ness – każdy o nim słyszał i wszyscy o nim mówią, ale nikt go nie widział. Inwestorzy nadal często ignorują energooszczędne rozwiązania, które w początkowej fazie inwestycji są rozwiązaniem droższym. Potencjał ekonomiczny w zakresie poprawy efektywności użytkowania energii elektrycznej w polskiej gospodarce jest znaczący i raczej słabo wykorzystany, nie tylko ze względu na szereg istniejących barier wynikających z użytych technologii, ale także z braku wiedzy potrzebnej do optymalnego doboru układów napędowych.
Projekt Green Economy
Przedsiębiorstwo HF Inverter Polska, dysponując doświadczoną kadrą inżynierską, stworzyło autorski projekt Green Economy. Głównym założeniem tego projektu jest propagowanie wiedzy z zakresu optymalnego doboru napędów do potrzeb klientów oraz stałe poszerzanie oferty własnej o napędy efektywne energetycznie. Grupą docelową dla tego projektu są inwestorzy, projektanci i konstruktorzy, służby utrzymania ruchu i szeroka grupa użytkowników napędów.
Realizacja tego ambitnego projektu będzie przebiegała w sposób ciągły, poszerzając grupę docelową również o uczniów szkół technicznych i studentów. Firma HF Inverter Polska w ramach realizacji tego projektu postawiła sobie cele szczegółowe, tj.:
- organizowanie cyklicznych szkoleń i seminariów branżowych,
- udostępnianie nowoczesnych narzędzi typu B2B (ang. Business to Business) i B2C (ang. Business to Customer),
- poszerzanie oferty własnej o nowoczesne rozwiązania z techniki napędowej,
- umacnianie posiadanej kadry inżynierskiej.
Dowiedz się więcej
Projekt Green Economy został zainaugurowany 4 września 2015 r. w siedzibie przedsiębiorstwa HF Inverter Polska w Toruniu podczas zorganizowanego szkolenia z techniki napędowej. Kolejne spotkania dotyczące tego projektu odbędą się we Wrocławiu (październik 2015 r.) oraz w Katowicach (listopad 2015 r.). Od października udostępnione zostanie narzędzie B2B dla obecnych klientów spółki HF Inverter Polska, a do końca 2015 r. spółka udostępni w Internecie szereg narzędzi B2C.
Więcej informacji można znaleźć na stronach internetowych oraz portalach społecznościowych HF Inverter Polska.
źródło: "Automatyka" 10/2015
Słowa kluczowe
ekoprojekty, Green Economy, HF Inverter, silniki elektryczne, wentylatory
Komentarze
blog comments powered by Disqus