2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Railway Industry

Tachografy serii TC-XXXP

Materiał prasowy (Łukasiewicz – PIAP) print

Tuesday November 28 2017
Tachografy serii TC-XXXP
Tweet

Tachografy elektroniczne typu TC–XXXP Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów PIAP mierzą i rejestrują prędkość pojazdu szynowego, czas bieżący oraz przebytą drogę. Dodatkowo mogą rejestrować sygnały dwustanowe i analogowe przychodzące z urządzeń i mechanizmów pojazdu, np. zamknięcie drzwi, załączenie hamowania itp. Mogą także generować sygnały na podstawie zaistniałych w pojeździe zdarzeń, np. przekroczenia określonych prędkości progowych lub przebytej drogi (załączenie lokalnych przekaźników lub przekaźników w modułach wyniesionych). Dzięki zastosowaniu dodatkowego modułu GPS możliwa jest rejestracja położenia geograficznego pojazdu oraz prędkości na podstawie systemu GPS, a także synchronizacja daty i czasu tachografu z sygnałem GPS.

Symbol XXX w nazwie typu oznacza zakres pomiarowy kabinowego wskaźnika prędkości. Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP wykonuje cztery wersje tachografów: TC-130P i TC-160P, TC-200P i TC-250P. Rejestracja prędkości odbywa się w zakresie do 400 km/h, niezależnie od wykonania kabinowych wskaźników prędkości. Prezentowany w artykule zestaw urządzeń służy do budowy zaawansowanych systemów rejestracji danych telemetrycznych w pojazdach szynowych, a także pozwala na integrację z systemami sterowania pojazdem. Ponadto umożliwia rozbudowę systemu przez dołączenie do magistrali CAN dodatkowych modułów.

Duży nacisk położono na zapewnienie szybkiej i łatwej diagnostyki systemu. Staje się ona możliwa dzięki dołączeniu do systemu modułu TC-XXXP-monitor USB, który pozwala śledzić wszystkie dane procesowe występujące na magistrali tachografu (czyli parametrów jednostki centralnej i modułów rozproszonych) za pomocą komputera PC dołączonego do systemu.

Budowa i zasada działania

Tachograf typu TC-XXXP w wersji podstawowej składa się z jednostki centralnej umieszczonej w bezpiecznym miejscu w pojeździe szynowym, przetwornika prędkości zamocowanego na piaście koła, kabinowych wskaźników prędkości zamontowanych w polu widzenia maszynisty oraz przynajmniej jednego modułu rejestratora danych.

Impulsy z przetwornika drogi przetwarzane są przez układ mikroprocesorowy na wartość prędkości, z uwzględnieniem średnicy koła jezdnego pojazdu i liczby impulsów przypadających na jeden pełny obrót koła.

Jednostka centralna wytwarza sygnał do sterowania kabinowych wskaźników prędkości i przesyła go cyklicznie za pośrednictwem magistrali CAN. Dodatkowo jednostka centralna generuje inne sygnały sterujące pracą różnych układów za pośrednictwem magistrali CAN, w zależności od jej konfiguracji (według specyfikacji użytkownika) i różnych zdarzeń zaistniałych w pojeździe.

Wszystkie niezbędne informacje (wraz z cechą czasu) rejestrowane są w sposób ciągły w modułach TC-XXXP-Rejestrator Danych produkowanych przez PIAP – są to sygnały takie jak: prędkość pojazdu, droga, sygnały analogowe, sygnały impulsowe, a także stan wejść i wyjść, zarówno wewnętrznych jednostki centralnej, jak i rozproszonych. Jeśli zastosowano moduł GPS, rejestrowana jest pozycja geograficzna pojazdu, a także prędkość według systemu GPS.

Poszczególne moduły systemu dołączane są do magistrali tachografu za pomocą dwuprzewodowej magistrali cyfrowej CAN, gruntownie sprawdzonej w przemyśle samochodowym.

Dodatkowo w przewodzie magistrali cyfrowej wprowadzono również zasilanie 24 V DC. Rozwiązanie to znacznie upraszcza projektowanie i montaż poszczególnych urządzeń na obiekcie.

Analogowo-cyfrowy wskaźnik prędkości

Analogowo-cyfrowy wskaźnik prędkości

Kluczowe elementy tachografu TC-XXXP

Jednostka centralna

Jednostka centralna tachografu oblicza prędkość pojazdu, monitoruje sygnały dwustanowe, impulsowe oraz analogowe. Dodatkowo realizuje komunikację za pośrednictwem dwóch magistral CAN, a także interfejsu komunikacyjnego RS-232 lub USB, tzn. przyjmuje i generuje komunikaty dla tych magistral.

W skład urządzenia wchodzi kilka bloków funkcjonalnych. Pierwszy z nich to magistrala CAN1 wyprowadzona za pomocą męskiego złącza DB-9, która służy do komunikacji z nadrzędnymi w stosunku do tachografu systemami sterowania pojazdem lub innymi systemami pojazdu. Kolejna magistrala, CAN2, wyprowadzona za pomocą złącza DB-9, służy do komunikacji z pozostałymi modułami tachografu, takimi jak wskaźniki prędkości, rejestratory danych, rozproszone moduły wejść/wyjść czy moduł GPS. Interfejs RS-232 służy do komunikacji z innymi urządzeniami wyposażonymi w ten interfejs, np. moduł GSM, zaś interfejs USB – do konfiguracji i diagnostyki jednostki centralnej.

W skład urządzenia wchodzą też dwa izolowane galwanicznie wejścia dwustanowe (nominalny poziom napięcia wejściowego określany jest na etapie wcześniejszych uzgodnień), jedno izolowane galwanicznie wejście impulsowe (pomiar częstotliwości i liczby impulsów), dwa izolowane galwanicznie wejścia analogowe (zakres 0–20 mA, rozdzielczość 10 bitów), dwa wyjścia przekaźnikowe (230 V, 8 A), jedno izolowane galwanicznie wejście impulsowe – do współpracy z impulsowym przetwornikiem prędkości, jedno izolowane galwanicznie wyjście impulsowe, na którym jest taka sama częstotliwość, jak przychodząca z przetwornika drogi, dwa izolowane galwanicznie wejścia impulsowe – przeznaczone do współpracy z przetwornikiem prędkości i umożliwiające określenie kierunku jazdy oraz diody sygnalizacyjne pozwalające na szybką ocenę pracy podstawowych modułów urządzenia.

Moduł rejestratora danych

Moduł rejestracji danych zapisuje sygnały wysyłane z jednostki centralnej i opcjonalnie innych elementów systemu dostępnych na magistrali CAN tachografu. Odczyt danych jest możliwy z komputera PC za pośrednictwem interfejsu USB.

Rejestrator powinien być umieszczony w pojeździe w bezpiecznym miejscu w pobliżu jednostki centralnej i zabezpieczony przed dostępem osób niepowołanych. Włączany jest do systemu za pomocą modułu 
TC-XXXP Gniazdo Pamięci. W tym module rejestrowane są wszystkie parametry pracy systemu, takie jak informacja o prędkości i drodze przebytej przez pojazd, stanie wejść/wyjść jednostki centralnej i modułów rozproszonych typu I/O, poziomie wejściowych sygnałów analogowych jednostki centralnej i sygnałów analogowych modułów rozproszonych, poziomie wejściowych sygnałów analogowych modułów rozszerzeń, aktualnym numerze pociągu, ID maszynisty oraz pozycji geograficznej pojazdu i prędkości według GPS (jeśli zastosowano w systemie moduł TC-XXXP-GPS), a także inne informacje, w zależności od konfiguracji systemu i wymagań użytkownika.

Każdy z parametrów rejestrowany jest z cechą czasu. Po podłączeniu do systemu sterownik synchronizuje swój wewnętrzny zegar z zegarem jednostki centralnej.

W zależności od pojemności pamięci wykonywane są dwa typy urządzeń „rejestrator”: o pojemności 8 GB lub 4 GB.

Pojemność pamięci rejestratora w dniach lub godzinach uzależniona jest od liczby rejestrowanych informacji w czasie i rozdzielczości, z jaką informacje są zapisywane. Dla modułów o pojemności 8 GB możliwy jest zapis informacji średnio przez 110 dni, natomiast dla modułów o pojemności 4 GB przez 55 dni. Po zapełnieniu pamięci najstarsze informacje są usuwane, a w ich miejsce zapisywane są nowe.

Maksymalnie w systemie tachografu mogą być cztery moduły tego typu, możliwe jest więc tworzenie systemów o redundantnym charakterze zapisu informacji.

Przetwornik prędkości

Przetwornik prędkości

Moduł – gniazdo pamięci

Gniazdo pamięci umożliwia swobodne włączanie i wyłączanie modułu pamięci danych do systemu. Powinien być umieszczony w pobliżu pulpitu maszynisty. Jest to element pasywny, realizujący jedynie bezpieczne włączanie i wyłączanie modułu pamięci.

Przetwornik prędkości

Mocowany do piasty koła przetwornik prędkości jest elementem, za pomocą którego realizowany jest pomiar prędkości. Wytwarza impulsowy sygnał o częstotliwości proporcjonalnej do prędkości pojazdu szynowego dla układu pomiaru prędkości i drogi jednostki centralnej tachografu TC-XXXP.

Przetwornik ma stopień ochrony IP67. Możliwe są różne wykonania ze względu na sposób połączenia mechanicznego z maźnicą pojazdu (zabierak mimośrodowy lub centralny), a także ze względu na liczbę impulsów na jeden obrót (standardowo: 4, 16, 32, 64, 128 imp./obr.).

Wskaźnik prędkości z panelem operatora

Wskaźnik prędkości z panelem operatora jest elementem wskazującym prędkość na wyświetlaczu LCD. Dodatkowo wyposażono go w moduł panelu operatora umożliwiający wprowadzanie nastaw i podstawowych parametrów z poziomu pulpitu maszynisty.

Cyfrowy wskaźnik prędkości z panelem operatorskim

Cyfrowy wskaźnik prędkości z panelem operatorskim

Pulpitowy panel maszynisty

Pulpitowy panel maszynisty, zbudowany w oparciu o przemysłowe komputery przemysłowe, jest zaawansowanym elementem wyposażenia pojazdu współpracującym z tachografem 
TC-XXXP oraz innymi systemami pojazdu szynowego. Umożliwia prezentację większej liczby informacji niż wskaźniki LCD, diagnostykę systemu z poziomu panelu maszynisty, konfigurację tachografu w znacznie szerszym zakresie niż przy zastosowaniu wskaźnika prędkości z panelem operatora, uruchomienie zdalnego monitoringu danych telemetrycznych pojazdu, a także zdalnej konfiguracji tachografu za pośrednictwem takich kanałów jak NET Remoting czy XML-RPC (o ile pojazd jest wyposażony w modem GSM).

Rozwiązanie to charakteryzuje się dużą elastycznością i skalowalnością. Wygląd panelu i prezentowanych informacji może zostać dostosowany do wymagań klienta.

Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP proponuje wykonanie tego typu rozwiązania w oparciu o jeden z dwóch rodzajów komputerów panelowych: Advantech – typ TPC-1251H oraz AAEON – typ AHP-2122.

Moduły wejść/wyjść rozproszonych

Moduły wejść/wyjść rozproszonych umożliwiają rozszerzenie liczby wejść/wyjść dwustanowych oraz/lub wejść analogowych jednostki centralnej tachografu za pośrednictwem magistrali CAN.

Jeden moduł wejść/wyjść rozproszonych pozwala zwiększyć liczbę wejść dwustanowych lub analogowych albo wyjść w sumie o 16 kanałów. Istnieją jednak dodatkowe obwarowania: maksymalna liczba wejść analogowych może wynosić cztery (gdy będą wykorzystane cztery wejścia analogowe, do dyspozycji pozostaje do 12 wejść dwustanowych lub do ośmiu wejść i do czterech wyjść dwustanowych), maksymalna liczba wyjść – także cztery, zaś maksymalna liczba wejść dwustanowych – 16 (gdy wszystkie kanały będą ustawione jako wejścia dwustanowe, wówczas liczba wejść analogowych i wyjść wynosi 0). Na życzenie odbiorcy można stosować kilka modułów wejść/wyjść. Wszystkie wejścia dwustanowe posiadają izolację galwaniczną, a poziom napięcia nominalnego uzgadniany jest na etapie zamówienia.

Elementy diagnostyki – monitor USB

Element ten jest modułem umożliwiającym diagnostykę tachografu TC-XXXP za pomocą komputera PC z systemem Windows i oprogramowania dostarczanego wraz z nim. Pozwala na podgląd w czasie rzeczywistym stanu sygnałów wejściowych i wyjściowych, sygnałów analogowych, sygnałów impulsowych, daty i czasu, a także prędkości i drogi oraz wszystkich innych zmiennych procesowych systemu.

PRZEMYSŁOWY INSTYTUT AUTOMATYKI I POMIARÓW PIAP
Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa
tel. 22 874 01 94, 22 874 04 42, fax 22 874 02 16
e-mail: mechatronika@piap.pl 
www.piap.pl

source: Automatyka 9/2017

Keywords

PIAP, przemysł kolejowy, Tachograf

Related articles

  • Tachograf serii TC-XXXP
  • Nowoczesna infrastruktura kolejowa - czym się powinna charakteryzować?
  • Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.
  • Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP