2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 6/2025

Automation6/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Railway Industry

System ERTMS na polskich torach

PKP Polskie Linie Kolejowe print

Thursday July 25 2013
Linia kolejowa

Linia kolejowa

Tweet

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje w Polsce wdrożenie systemu ERTMS, który obejmuje zunifikowaną europejską kolejową łączność radiową GSM-R oraz system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS.

ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, jest kompatybilny w różnych krajach Europy i zapewnia interoperacyjność transportu kolejowego. Oznacza to, że pociągi mogą poruszać się swobodnie w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Inwestycja PKP PLK, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, jest istotnym krokiem w realizacji europejskiej polityki likwidacji barier w transporcie. Nie tylko w zakresie barier technicznych w sieciach kolejowych wewnątrz granic UE, ale i w wymiarze budowania wspólnego rynku produktów i usług na rzecz kolei. Zastosowane technologie gwarantują komfort podróżowania i większe bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego.

System GSM-R to cyfrowa łączność radiowa służąca zarówno zapewnieniu łączności głosowej, głównie między dyspozytorami ruchu i maszynistami, jak i cyfrowej transmisji danych niezbędnych do funkcjonowania różnych systemów informatycznych obsługujących systemy kolejowe. System ETCS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych.

ETCS poziom 1
ETCS poziom 2

Trwają przygotowania do testów obu systemów na linii kolejowej E 30. Na odcinku z Legnicy do Bielawy Dolnej zamontowano eurobalisy będące wyposażeniem ETCS oraz maszty radiokomunikacyjne sytemu GSM-R. Następnym etapem będą testy sprawdzające prawidłowe funkcjonowanie zamontowanych urządzeń. Pierwsze weryfikacje będą przeprowadzone na pilotażowym odcinku Okmiany – Bolesławiec – Zebrzydowa.

System ERTMS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych. Za pomocą urządzeń ETCS i GSM-R maszynista lepiej kontroluje prowadzenie pociągu, ponieważ całą sytuację ruchową ma wyświetloną na monitorze w kabinie pojazdu. Ponadto system podaje mu wiele istotnych informacji, m.in. dotyczących maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy zajętości toru przez inne składy. Dzięki temu może odpowiednio reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.

Kolejowe połączenie alarmowe (REC)
Architektura systemu GSM-R
Pulpit maszynisty DMI (ang. Driver-Machine Interface)

System sterowania pociągiem ETCS może występować w trzech różnych poziomach zastosowań. Na odcinku linii kolejowej z Legnicy do Bielawy Dolnej będzie działał ETCS poziomu 2. Jest to system scentralizowany, oparty na podstawowej jednostce, jaką jest centrum sterowania radiowego RBC. Centrum otrzymuje informacje ruchowe z podlegającego mu obszaru (od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów), które następnie są analizowane i na podstawie uzyskanych danych RBC przekazuje informacje do pojazdów będących pod jego nadzorem. Informacje te przesyłane są drogą radiową z wykorzystaniem systemu GSM-R i dotyczą głównie zezwolenia na jazdę i dozwolonej prędkości. Przy takiej konfiguracji systemu ETCS nie jest wymagane stosowanie sygnalizatorów przytorowych – ich użycie jest opcjonalne.
Wdrożenie systemu ERTMS spółka PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje w ramach projektu „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. POIiŚ 7.1-15.1”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zakończy się w czwartym kwartale 2014 r.

Mat. pras. PKP Polskie Linie Kolejowe

source: PKP Polskie Linie Kolejowe

Keywords

bezpieczeństwo, ERTMS, ETCS, ruch kolejowy, system zarządzania

Related articles

  • Tachograf serii TC-XXXP
  • Nowoczesna infrastruktura kolejowa - czym się powinna charakteryzować?
  • Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.
  • Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
24 Jul Workshops

Podstawy prefabrykacji szaf sterowniczych

Wrocław 24 July 2025
16 Sep Conference

Energetab 2025

Bielsko-Biała 16–19 September 2025
16 Sep Trade fair

Heating Tech 2025

16–18 September 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP