2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Prawo i normy

Wyzwania prawne dla bliskiej ery pojazdów elektrycznych

Anna Stańczyk (Łukasiewicz – PIAP) print

Wednesday June 21 2017
Wyzwania prawne dla bliskiej ery pojazdów elektrycznych
Tweet

Do 2025 r. w Polsce będzie prawie milion samochodów elektrycznych. Dzisiaj wydaje się to odległą przyszłością, jednak ma ona szansę spełnić się szybciej dzięki wdrożeniu Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, w skład którego wejdą: Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowe ramy polityki infrastruktury paliw alternatywnych oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

Coraz bardziej uciążliwym problemem w miastach jest nienaturalne zjawisko atmosferyczne nazywane smogiem (od angielskich słów smoke – dym i fog – mgła). Ostatni raport Światowej Organizacji Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO), dotyczący zanieczyszczenia powietrza na świecie (WHO Airpollution Report), porównuje wskaźnik jego zanieczyszczenia (PM10 i PM2,5) w 795 miastach w 67 państwach w latach 2008–2013. Polska znalazła się w tym raporcie na 20. miejscu wśród najbardziej zanieczyszczonych państw świata, przy czym najwyższy poziom zanieczyszczeń powietrza stwierdzono w Krakowie (roczne stężenie pyłu zawieszonego PM10 wyniosło 64  µg/m³). Akcje takie jak dzień bez samochodu czy dni darmowej komunikacji miejskiej to jedynie działania doraźne. Dla trwałego rozwiązania problemu smogu istotna jest m.in. minimalizacja liczby pojazdów spalinowych.

Plan Rozwoju Elektromobilności

We wrześniu 2016 r. Ministerstwo Energii przedstawiło do konsultacji Plan Rozwoju Elektromobilności, który zakłada:

  • stworzenie warunków dla rozwoju elektromobilności,
  • rozwój przemysłu związanego z elektromobilnością,
  • stabilizację sieci elektroenergetycznej.

Obszarami interwencji publicznej będą:

  • pojazdy elektryczne w miastach przyszłości,
  • rozwój rynku pojazdów, korzyści dla użytkowników, finansowanie rozwoju przemysłu.

Konieczne staje się podjęcie wyzwań technologicznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, zastąpienia silnika spalinowego silnikiem elektrycznym, podniesienia wydajności akumulatorów oraz zapewnienia infrastruktury opomiarowania i ładowania. W tym obszarze nieodzowne będą zmiany prawa energetycznego w zakresie lokalizacji punktów ładowania i mocy ładowania oraz możliwości elastycznego zarządzania czasem ładowania, a także stworzenie systemu elektromobilności.

W związku z koniecznością transpozycji Dyrektywy 2014/94/UE, mającej na celu wsparcie zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie, w Ministerstwie Energii zostały przygotowane projekty:

  • ustawy o elektromobilności (planowany termin przyjęcia projektu ustawy przez Radę Ministrów to I kwartał 2017 r.),
  • ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy Prawo energetyczne (prace zostały wstrzymane do czerwca 2017 r.),
  • Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce.

Etapy rozwoju elektromobilności

Etap I 2016–2018

Początkowa faza rozwoju elektromobilności przewiduje wdrażanie programów pilotowych, w ramach których powstaną pierwsze prototypy pojazdu elektrycznego dostosowanego do potrzeb polskiego i europejskiego rynku.

Przewidywany zakres zmian w prawie to:

  • przygotowanie Krajowych ram polityki rozwoju paliw alternatywnych w związku z Dyrektywą 2014/94/UE, która nakłada na państwa członkowskie obowiązek opracowania krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju właściwej infrastruktury,
  • integracja pojazdów elektrycznych z siecią oraz wskazanie instrumentów rozwoju infrastruktury łado­wania.

Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przekazane pod obrady Rady Ministrów, są dokumentem wskazującym cele i instrumenty wsparcia rynku i infrastruktury energii elektrycznej oraz gazu ziemnego, stosowanych w transporcie drogowym oraz wodnym.

Krajowe ramy zawierają:

  • ocenę stanu i możliwości rozwoju rynku paliw alternatywnych w sektorze transportu,
  • określenie celów infrastruktury:
    • ładowania pojazdów elektrycznych,
    • tankowania gazu ziemnego (CNG, LNG),
    • rynku pojazdów napędzanych tymi paliwami,
  • propozycje instrumentów niezbędnych do osiągnięcia celów Krajowych Ram o raz Planu Rozwoju Elektromobilności, instrumenty zmieniające bądź ustanawiające nowe przepisy techniczne oraz instrumenty podatkowe, wskazanie instrumentów wsparcia finansowego dla infrastruktury i rynku pojazdów,
  • wykaz aglomeracji, w których mają powstać punkty ładowania pojazdów elektrycznych i punkty tankowania CNG.

Dalsze zapowiadane zmiany to wprowadzenie ograniczenia liczby pojazdów spalinowych. Krajowe ramy nie nakładają jednak na przedsiębiorców nowych obowiązków. Wymiana floty przez przedsiębiorców powinna następować w sposób naturalny. Jedynie w przypadku przedsiębiorców realizujących usługi publiczne proponowane jest nałożenie na nich obowiązku wykorzystania pojazdów niskoemisyjnych.

W tym etapie powinno również nastąpić powołanie Operatora Informacji Pomiarowej, czyli instytucji odpowiedzialnej za agregowanie i udostępnianie informacji o zachowaniach wszystkich użytkowników sieci elektroenergetycznej, przy czym przygotowywana regulacja powinna uwzględniać bezpieczeństwo danych poprzez wdrożenie standardów bezpieczeństwa ochrony danych pomiarowych i zasad bezpieczeństwa teleinformatycznego.

Ustawa o elektromobilności powinna określić zasady sprzedaży usługi ładowania pojazdów elektrycznych, działania podmiotów na rynku paliw alternatywnych oraz informowania konsumentów, a także przepisy techniczne dotyczące infrastruktury transportu elektrycznego i gazu ziemnego (CNG i LNG).

Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy Prawo energetyczne zakłada powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który będzie wspierał finansowo rozbudowę infrastruktury umożliwiającej stosowanie biokomponentów, biopaliw ciekłych, innych paliw odnawialnych oraz paliw alternatywnych w transporcie.

Etap II 2019–2020

Etap II zakłada budowę w aglomeracjach wspólnej infrastruktury zasilania pojazdów elektrycznych i zasilanych gazem ziemnym, przy czym przewidywana jest synergia infrastruktury obu typów paliw. Ponadto w tym etapie, na bazie opracowanych w I etapie prototypów, ma zostać uruchomiona produkcja krótkich serii pojazdów elektrycznych. Oczekiwany jest także rozwój usług car-sharingu.

Etap III 2020–2025

Celem sformułowanym dla ostatniej fazy rozwoju elektromobilności jest wytwarzanie przez polski przemysł podzespołów elektrycznych pojazdów, pojazdów elektrycznych oraz oprzyrządowania i infrastruktury. Istotna będzie także rozbudowa instrumentów finansowania rozwoju przemysłu oraz regulacji dotyczących systemów inteligentnego opomiarowania i wprowadzenia układu pomiarowo-rozliczeniowego, umożliwiającego korzystanie z taryfy dynamicznej (zmieniającej się w czasie rzeczywistym w zależności od poziomu obciążenia sieci elektroenergetycznej).

W tym etapie przewidziano również wprowadzenie zmian w podatku akcyzowym, podatku VAT, w zakresie amortyzacji pojazdów elektrycznych, a także możliwość wprowadzenia opłat związanych z ceną i emisyjnością pojazdu samochodowego. W styczniu tego roku Ministerstwo Energii, Ministerstwo Rozwoju oraz Polski Fundusz Rozwoju i Związek Miast Polskich podjęli wspólną inicjatywę na rzecz rozwoju transportu miejskiego opartego na elektrycznych autobusach. Program e-BUS zakłada, że do 2025 r. powstanie polski rynek autobusów elektrycznych o wartości co najmniej 2,5 mld zł rocznie. Niewątpliwie wprowadzane zmiany przyczynią się do rozwoju nowych branż i usług związa­nych z elektromobilnością.

source: Automatyka 3/2017

Keywords

pojazdy elektryczne

Parts of the series

Oliwia Czarnocka

Ochrona topografii układów scalonych

More
Oliwia Czarnocka

Projekty racjonalizatorskie. Wspieranie innowacji w przedsiębiorstwie

More
Wystawy a zgłoszenia do Urzędu Patentowego

Wystawy a zgłoszenia do Urzędu Patentowego

More
Oliwia Czarnocka, POLSERVICE, Kancelaria Rzeczników Patentowych

Opłaty dla Urzędu Patentowego

More
Oliwia Czarnocka

Małe wynalazki – wzory użytkowe. Alternatywa dla patentów

More

Related articles

  • Transformacja cyfrowa w biznesie. Wyzwania w zakresie compliance i regulacji
  • Wdrażanie robotyki w produkcji i usługach – wyzwania prawne
  • Strategie obronne – profilaktyka Jak się bronić przed atakiem patentowym?
  • Cyberbezpieczeństwo – kluczowe wyzwania i regulacje
  • Plany oskładkowania umów cywilnoprawnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP