Antidotum na podwyżki cen energii elektrycznej
Nagłówki gazet i portali informacyjnych prześcigają się w komunikatach o ogromnych podwyżkach cen energii elektrycznej w Polsce. Ceny prądu są już dwukrotnie wyższe niż w 2017 r. Jak szacuje Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO), po 2020 r. będziemy mieli najwyższe w Europie hurtowe ceny energii i taryfy dla wszystkich grup odbiorców.
Jak wzrost cen energii elektrycznej wpłynie na naszą gospodarkę i czy polscy eksporterzy stracą konkurencyjność? Jakie działania i rozwiązania możemy wdrożyć, aby mieć wpływ na wysokość opłat za zużyte media w przedsiębiorstwie? Czy mimo wzrostu cen za energię elektryczną możemy oferować konkurencyjne ceny naszych produktów i usług?
Eksperci radzą, aby optymalizować zużycie nie tylko energii elektrycznej, ale wszystkich mediów. Sposobów optymalizacji może być bardzo wiele, począwszy od korzystnych cen zakupu mediów użytkowych, przez ich monitoring zużycia i wczesne ostrzeganie przed przekroczeniami i awariami po planowanie zmian organizacyjnych.
Włącz właściwe rozwiązanie
Przy użyciu jakich rozwiązań monitorujesz zużycie mediów? Czym powinien wyróżnić się/charakteryzować nowoczesny system monitorowania mediów? Czym kierujesz się przy wyborze systemu wspomagającego monitorowanie zużycia mediów? Decydując się na wdrożenie systemu do zarządzania i monitorowania zużyciem mediów, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które mogą posłużyć za kryterium dokonania właściwego wyboru. Grafika obok przedstawia kilka pytań, które warto zadać potencjalnemu dostawcy.
Ciągły monitoring oraz prawidłowe zarządzanie energią elektryczną i pozostałymi mediami to jeden z podstawowych warunków poprawiania efektywności ekonomicznej w każdym przedsiębiorstwie. Przykładem rozwiązania, które umożliwia poprawę efektywności ekonomicznej w przedsiębiorstwie jest system do monitoringu i zarządzania zużyciem mediów Sabur. To rozwiązanie, które nie tylko dostarcza bieżących analiz i danych pomiarowych – to kompleksowy system opomiarowania mediów w obiektach rozproszonych. Zadaniem systemu jest monitoring on-line energii elektrycznej z uwzględnieniem strażnika mocy zamówionej oraz liczników gazu, wody, ciepła i innych mediów. Rozwiązanie jest przeznaczone dla właścicieli, zarządców i deweloperów nowoczesnych powierzchni magazynowych, biurowych, handlowych oraz produkcyjnych.
System zarządzania i monitorowania mediów Sabur to rozwiązanie chmurowe (cloud computing), dzięki czemu zarządcy obiektów rozproszonych otrzymują narzędzie dostępu do danych ze wszystkich obiektów i aplikacji za pośrednictwem Internetu. Rozwiązanie chmurowe eliminuje konieczność zakupu drogiego sprzętu (komputery, serwery) oraz umożliwia użytkownikom pracę z dowolnego miejsca, co jest szczególnie ważne w zarządzaniu obiektami rozproszonymi. Dodatkowo zebrane dane są udostępniane zarządcom lokalnym w oparciu o wbudowany web serwer. Dzięki temu, że aplikacja została wykonana w standardzie HTML 5, dostęp do danych może odbywać się z dowolnych urządzeń mobilnych. Ciekawostką jest również fakt, że poza zarządcami powierzchni dostęp do danych mają także klienci końcowi – najemcy. Udostępnienie im takiej informacji jest formą dodatkowego kanału komunikacji z klientem i wyróżnikiem oferty.
Za pośrednictwem systemu zbierane są dane dotyczące zużycia wszystkich mediów. Dane te są analizowane on-line, a użytkownik końcowy otrzymuje następujące informacje:
- bieżące wykorzystanie mediów (energia, woda, gaz, ciepło, sprzężone powietrze, inne),
- analiza mocy średniej 15-minutowej,
- ostrzeżenia o zbliżających się przekroczeniach (alerty e-mail),
- predykcja przekroczeń,
- definiowanie mocy zamówionej dla obiektu i odbiorców.
System jest oparty na innowacyjnych szwajcarskich rozwiązaniach Saia Burgess Controls i wykorzystuje zabudowane technologie IT w sterownikach PLC.
Efekty po wdrożeniu rozwiązania
Stosując takie rozwiązania, jak zaprezentowane wcześniej, można spodziewać się szybkich i znaczących korzyści, w tym szybkiego zwrotu z inwestycji. Wpływa na to kilka czynników:
- rozwiązanie Sabur to jeden system przeznaczony dla wielu obiektów, dzięki czemu zyskujemy zbiorcze zarządzanie siecią rozproszonych obiektów,
- obniżamy koszty poszczególnych mediów dzięki kontroli ich zużycia – monitorujemy wszystkie media w jednym systemie,
- oszczędzamy przy zakupie sprzętu komputerowego dzięki zastawaniu chmury obliczeniowej,
- możemy szybko rozbudowywać rozwiązanie o nowe obiekty w kolejnych lokalizacjach,
- unikamy kar za przekroczenie mocy zamówionej,
- w przypadku zarządców nieruchomości zapewniamy klientom dodatkowe korzyści – mamy efektywny system wymiany informacji z najemcami o zużyciu mediów,
- możemy dobrze zaplanować zakupy energii i wybrać najkorzystniejsze taryfy.
SABUR Sp. z o.o.
ul. Puławska 303, 02-785 Warszawa
tel. 22 549 43 53, fax 22 549 43 50
e-mail: sabur@sabur.com.pl
www.sabur.com.pl
źródło: Automatyka 9/2018
Komentarze
blog comments powered by Disqus