Wizualny system zarządzania produkcją
Materiał prasowy (W2 Włodzimierz Wyrzykowski) drukuj
W dzisiejszych czasach szczególnie zasadne wydaje się być twierdzenie „kto nie mierzy, ten nie zarządza”. W czasach, w których rośnie liczba różnego rodzaju czujników, mierników zużycia surowca, czy energii, każdy przedsiębiorca powinien zadać sobie pytanie: jak monitorować pracę ludzi? W odpowiedzi firma W2 opracowała wizualny system zarządzania produkcją, który znajduje zastosowanie w obszarach pośrednich między „notesem brygadzisty” a zaawansowanymi komputerowymi systemami planowania produkcji.
Wizualny system zarządzania produkcją nie tylko pozwala monitorować stanowiska pracy, ale również analizować zebrane dane, wyciągać wnioski i tym samym wpływać na zwiększenie wydajności.
Nowe spojrzenie na monitorowanie stanowiska pracy
W skład wizualnego systemu zarządzania produkcją wchodzi: wieża sygnalizacyjna 3-kolorowa, pulpit operatora z dotykowym wyświetlaczem 5˝ oraz aplikacja zarządzająca na komputerze PC. Z poziomu aplikacji kierownik/brygadzista może przydzielać pracownikowi zadania produkcyjne. Do każdego zadania można przypisać: czas wykonania, normę, znaczenie przycisków (kolorów wieży sygnalizacyjnej). Dodatkowo pracownik ma możliwość obustronnej komunikacji z brygadzistą za pomocą wbudowanej prostej aplikacji komunikatora.
Aplikacja rejestruje stan każdego stanowiska dołączonego do systemu, dzięki czemu brygadzista może sprawdzać funkcjonowanie stanowiska w trakcie zmiany. Zebrane informacje prezentowane są w postaci wykresu czasowego, co umożliwia dokładną analizę pracy gniazda produkcyjnego.
Czasy, procenty czyli kilka słów o analizie zebranych danych
Brygadzista/kierownik może na podstawie zebranych danych przeanalizować kluczowe informacje dotyczące wybranego stanowiska pracy: wydajność pracownika (proc. wykonanej normy), czasy postoju wynikające z awarii, czasy postoju wynikające z braku elementów, czas usunięcia awarii (czas między zgłoszeniem awarii a reakcją utrzymania ruchu), czas dostawy elementów do stanowiska (czas między zgłoszeniem braku elementów a dostawą).
Informacje uzyskane dzięki aplikacji pozwolą jednoznacznie określić przyczynę zmniejszonej wydajności produkcji (pracownik produkcyjny, dział utrzymania ruchu, dział zaopatrzenia produkcji). Kierownik na podstawie zebranych danych może precyzyjnie odnieść się do pracy swojego zespołu, np. mając informację z kilku stanowisk realizujących identyczne zadania można jednoznacznie stwierdzić, który z pracowników jest najmniej wydajny. Podobnie można analizować pracę działu utrzymania ruchu począwszy od ustalenia czasu usuwania usterki, liczby usterek występujących w określonym interwale czasowym na jednym stanowisku oraz liczby usterek występujących na wszystkich stanowiskach w interwale czasowym.
W przypadku, gdy po usunięciu usterki zostanie wysłana wiadomość do brygadzisty o przyczynie usterki, można również ustalić, które usterki występują najczęściej i czym są spowodowane. Pozwoli to na diagnozowanie stanu pracy maszyn. Podobne wnioski można wyciągać z pracy działu zaopatrzenia produkcji, np. o częstotliwości występowania braku elementów lub konkretnego elementu. Opisane przykłady stanowią jedynie ułamek możliwości analiz danych zebranych z systemu. Już na podstawie tak prostej analizy można wyciągnąć szereg wniosków dotyczących usprawnienia funkcjonowania zakładu, co z kolei przełoży się na podniesienie wydajności produkcji.
Wdrożenie systemu w istniejących obiektach
Struktura systemu opiera się na sieci Ethernet. Urządzenia można podłączyć bezpośrednio do istniejącej firmowej sieci komputerowej. Każde stanowisko wyposażone jest w pulpit operatora, który umieszczony jest w ergonomicznej, wysokiej jakości obudowie z tworzywa sztucznego. Każdy pulpit ma unikatowy adres IP, na podstawie którego aplikacja identyfikuje stanowisko w systemie. Urządzenie zasilane jest napięciem 24 V DC, w obudowie umieszczone jest gniazdo zasilające. Do pulpitu podłączona jest trójkolorowa wieża sygnalizacyjna (za pomocą przewodu zakończonego przemysłowymi złączami M12). Wieża ma mocowanie, które umożliwia montaż do ściany lub obudowy maszyny. Ostatnim elementem systemu jest aplikacja zarządzająca na komputer PC (podłączony do zakładowej sieci komputerowej), która steruje całym systemem.
Co wyróżnia opisywany system?
W odróżnieniu od istniejących na rynku systemów, system firmy W2 wnosi nowe spojrzenie na kilka zagadnień. Nie ma „sztywnego” przypisania znaczenia przycisków na pulpicie operatora – funkcje przycisków programowane są dynamiczne w zależności od zleconego zadania. Brygadzista może zaplanować kilka zadań dla pracownika, które w określonej kolejności będą pojawiały się na pulpicie operatora. Operator na bieżąco jest w stanie stwierdzić ile czasu pozostało na wykonanie zadania. W przypadku problemów operator może na bieżąco zgłaszać uwagi do kierownika/brygadzisty za pomocą wbudowanego komunikatora, może również informować o braku elementów czy o przyczynach usterki.
W2
ul. Czajcza 6, 86-005 Białe Błota
tel. 52 345 45 00
e-mail: biuro@w2.com.pl
www.w2.com.pl
źródło: Automatyka 3/2018
Komentarze
blog comments powered by Disqus