Efektywność energetyczna w maszynach samojezdnych HET
Redakcja serwisu drukuj
Zwiększanie efektywności energetycznej oraz rozwój magistral przesyłania danych to obecnie główne trendy, które w istotny sposób wpływają na rozwój maszyn i urządzeń. W nurt ten wpisuje się również firma Bosch Rexroth ze swoimi produktami z rodziny Rexroth 4EE.
Rodzina Rexroth 4EE obejmuje rozwiązania przygotowane pod kątem efektywności energetycznej, przy czym nie chodzi jedynie o redukcję zapotrzebowania energetycznego pojedynczych elementów lecz całych układów. Bosch Rexroth kładzie nacisk na rozwój energooszczędnych komponentów i rozwiązań systemowych.
HET - Automatyczny układ napędu jazdy na wszystkie koła
Na potrzeby maszyn komunalnych i małych ładowarek przygotowano kompaktowe rozwiązanie typu „plug and play”, które pozwala automatycznie przełączać tryb napędu na dwa lub na wszystkie koła w hydrostatycznych układach napędowych. W skład hydrostatycznego napędu jazdy wchodzą sprawdzone standardowe elementy składowe, jak np. pompy wielotłokowe typu A4VG lub A10VG, a także silniki hydrauliczne MCR ze stałą lub zmienną chłonnością oraz nowo skonstruowany blok HET. W bloku HET nie ma żadnych czujników ani elektronicznych elementów sterowniczych.
Wysoka sprawność energetyczna Układu Kontroli Trakcji, bo tym właśnie jest HET, wynika między innymi z faktu, że napęd na wszystkie koła aktywowany jest tylko wtedy, gdy jest potrzebny . Odbywa się to całkowicie automatycznie, bez konieczności jakichkolwiek działań ze strony kierowcy. Ponadto specjalnie skonstruowany blok zaworowy eliminuje całkowicie spadek sprawności układu spowodowany poślizgami kół z powodu np. ukształtowania terenu oraz tzw. naturalne poślizgi, wynikające z odkształcenia się opon gumowych.
Dzięki zastosowaniu układu HET udało się pogodzić dwa sprzeczne cele. Uzyskano najwyższą możliwą siłę uciągu w trudnych warunkach, przy zachowaniu optymalnej efektywności wykorzystania energii. To wszystko powoduje, że system HET jest niezwykle elastycznym rozwiązaniem i może być stosowany w wielu rozmaitych typach pojazdów, takich, jak pojazdy dla służb miejskich, w niewielkich wywrotkach i ładowarkach przedsiębiernych. System jest tak zaprojektowany, aby spełniał możliwie najszerszy wachlarz wymagań, w tym również zapewniał wymaganą prędkość pojazdu. Warto dodać, że znacznie redukuje koszty zabudowy i orurowania na pojeździe.
DHC – Diesel Hydraulic Control
W przypadku maszyn budowlanych warto zwrócić uwagę na hydrostatyczny napęd układu jazdy, w którym użyto układ DHC. W jego skład wchodzą standardowe komponenty, jednostki wielotłokowe o wysokim ciśnieniu pracy: pompy hydrauliczne typu A4VG serii 40 i silniki hydrauliczne typu A6VM serii 71 oraz elektronika Bodas typu RC, wraz z oprogramowaniem. DHC to bowiem inteligentne połączenie sterowania silnika spalinowego i hydrauliki.
Hydrauliczny napęd jazdy informuje z wyprzedzeniem silnik spalinowy o obciążeniu, a ten przewidująco pracuje tak, aby nie dopuścić do znacznych wahnięć prędkości obrotowej. Hydraulika i silnik spalinowy komunikują się nawzajem poprzez magistralę CAN i współdziałają, aby zużycie i emisja spalin pozostała na niskim poziomie, przy jednoczesnym zachowaniu zadawalającej dynamiki.
Układ identyfikuje cykliczne wymagania hydrauliki, wyliczając na podstawie charakterystyki DHC optymalny punkt pracy dla silnika spalinowego i komponentów hydrauliki. Charakterystyka DHC powstaje poprzez nałożenie charakterystyk pracy silnika spalinowego oraz hydrauliki układu napędowego jazdy. Uzyskany profil DHC przedstawia specyficzne dla danej maszyny zależności prędkości obrotowej, współczynnika sprawności i momentu obrotowego. Ponieważ silnik spalinowy dostarcza tyle mocy, ile aktualnie potrzebne jest komponentom hydraulicznym, znacznie spada zużycia paliwa w porównaniu do konwencjonalnego układu, a tym samym uzyskujemy wzrost sprawności energetycznej.
Podsumowanie
W ofercie Bosch Rexroth znaleźć można kompleksowe rozwiązania z zakresu hydrauliki i elektroniki. Odpowiedni dobór elementów obu układów daje ogromne możliwości w uzyskaniu optymalnych parametrów, specyficznych dla danej maszyny. Coraz bardziej powszechne jest stosowanie magistrali CAN jako łącza do komunikacji w maszynach sterowanych hydrauliką. Bosch Rexroth oferuje inteligentne rozwiązania, które sprawiają, że aplikacje dla maszyn samojezdnych staja się bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska.
źródło: Bosch Rexroth
Komentarze
blog comments powered by Disqus