Transport mobilny SEW-Eurodrive
Stanisław Nawracaj (SEW-EURODRIVE) drukuj
Samojezdne wózki AGV funkcjonują na rynku od dawna, ale wciąż ewoluują, nie poddając się ścisłej standaryzacji. Dzieje się tak ze względu na galopujący postęp technologiczny i zaostrzające się kryteria bezpieczeństwa. Standaryzacja sterowania i komunikacji z automatycznymi lub autonomicznymi wózkami, a przynajmniej zawężenie różnorodności, jest jednak już tylko kwestią czasu.
Nowe możliwości wózków AGV
Standaryzacja sterowania oraz komunikacji z wózkami AGV (Automated Guided Vehicle)zostaje przeważnie wymuszona przez globalne koncerny, które stosują rozbudowane systemy produkcyjne i automatyzację procesów na szeroką skalę. To oczywiste, ponieważ sterowanie i komunikowanie się z każdym z używanych w hali produkcyjnej systemów w inny sposób nie może być na dłuższą metę tolerowane. Co do standaryzacji pozostałych rozwiązań technicznych, temat pozostaje otwarty.
Technika
Postęp technologiczny nieustannie otwiera przed producentami wózków AGV nowe możliwości w sposobach magazynowania energii na wózkach, w komunikacji z wózkami, w zarządzaniu flotami wózków oraz w metodach nawigowania. Akumulatory ołowiowe, litowo-jonowe i krystaliczne, superkondensatory, nawigowanie na przewody zatopione w posadzce albo na naklejone na posadzkę linie, nawigowanie w oparciu o zapisaną w pamięci sterowników mapę otoczenia (SLAM), kalibrowanie pozycji w oparciu o pastylki RFID lub/i panele odblaskowe instalowane w określonych miejscach hal – to tylko skrócona lista możliwości. Podobnie można wyliczać opcje komunikacyjne, nie pomijając komunikacji świetlnej, bo i taka jest możliwa.
Wyróżnić należy system z indukcyjnym zasilaniem samojezdnych wózków dzięki zatopionym w posadzce przewodom. W ofercie SEW-Eurodrive nosi on nazwę MOVITRANS. System umożliwia wprawdzie jazdę tylko po wyznaczonych trasach, ale ma przynajmniej trzy niekwestionowane zalety: wszystkie wózki są zawsze zasilane, co oznacza, że zawsze mogą pracować; przewody w posadzce zapewniają nie tylko zasilanie, ale również bodaj najpewniejszą możliwość nawigowania; wózki są lżejsze, ponieważ nie wożą na sobie akumulatorów (chyba że zastosuje się wersję hybrydową, czyli i akumulatory, i zasilanie indukcyjne, bo to również jest możliwe).
Dynamika postępu technologicznego wymaga od konstruktorów i producentów wózków AGV szybkiego wyboru rozwiązań, aby zapewnić oczekiwaną wielkość sprzedaży, zanim otworzą się kolejne możliwości techniczne i trzeba zaczynać proces konstruowania od nowa.
Bezpieczeństwo
Rosnące znaczenie „safety” w automatycznych czy autonomicznych systemach z AGV stawia coraz wyższe wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa ludzi w obszarach przemieszczania się wózków. Wpływa to również na zmiany w zasadach monitorowania, cyklicznego testowania i serwisowania komponentów bezpieczeństwa zabudowanych na wózkach. Bezpieczne hamulce i enkodery, skanery bezpieczeństwa i czujniki, a przede wszystkim tzw. bezpieczna komunikacja stają w sprzeczności z oczekiwaniami szybkości i wydajności automatycznych pojazdów. Zagadnienie zapewnienia bezpieczeństwa stało się prawdziwym wyzwaniem dla konstruktorów i użytkowników systemów AGV oraz testerem wyobraźni dla właściwej interpretacji przepisów i rzetelnych analiz ryzyka.
Zapewnienie, aby wszystko w strefie przemieszczania się wózków działo się szybko i wydajnie, a jednocześnie w pełni bezpiecznie, jest dzisiaj chyba wyzwaniem większym niż trafny wybór techniki do budowy AGV. Na kolejnych stronach przedstawiamy możliwości w zakresie budowy i użytkowania samojezdnych wózków AGV.
Skoncentrowaliśmy się wyłącznie na wózkach AGV, które od początku są projektowane dla konkretnych zastosowań, ale bazują na takiej samej zasadzie działania i sterowania.
Większe, mniejsze, szybsze, wolniejsze – niezależnie od tych cech, dla każdego naszego wózka znajdziemy wspólny mianownik w systemie napędzania, w wariantach zasilania czy magazynowania energii, w systemie bezpieczeństwa oraz w sposobie komunikacji. Sterowanie tymi wózkami opiera się na jednym uniwersalnym oprogramowaniu. Uzupełnieniem jednej koncepcji dla wózków projektowanych do indywidualnych zastosowań niech będzie informacja, że wszystkie pojazdy mają standardową dla SEW-Eurodrive technikę napędową – czyli motoreduktory, falowniki, panele operatorskie, kontrolery ruchu etc. W ukompletowaniu użyte są z kolei standardowe produkty uznanych światowych producentów z zakresu bezpieczeństwa czy komunikacji WLAN. To tytułem ewentualnych pytań o serwis czy dostępność podzespołów. Oprócz wyrobów katalogowych oferujemy projektowanie wózków AGV dopasowanych do konkretnych zastosowań, dostarczanie podzespołów do budowy, uruchamianie, a także kompletne systemy „pod klucz”, łącznie z montażem kabli zasilających w posadzce.
Odpowiedzi na pytania „co” i „jak” nie wyczerpują tematu nowatorskich projektów z AGV, bo często najważniejsza jest odpowiedź na pytanie: „kto”. Otóż techniczne wsparcie dla zaprojektowania czy uruchomienia systemów AGV zapewniają Państwu inżynierowie aplikacyjni z Działu Techniczno-Szkoleniowego SEW-Eurodrive Polska. To najwyższej klasy specjaliści i ludzie z ogromną pasją, mający za sobą wiele uruchomionych z sukcesem systemów, zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Zapoznajcie się Państwo z naszym drugim artykułem na następnych stronach. Jeśli okaże się on pomocny w podjęciu decyzji o zastosowaniu lub budowie takich pojazdów – zapraszamy do kontaktu. Sami zdecydowaliśmy już dawno i z perspektywy czasu zapewniamy, że to była bardzo dobra decyzja.
SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-eurodrive.pl
źródło: Automatyka 5-6/2020
Komentarze
blog comments powered by Disqus