Wdrożenie systemu ERP w branży HIGH-TECH
Materiał prasowy (proALPHA Polska) drukuj
Cyfryzacja doprowadziła świat do nowej ery. Ważną rolę odgrywają w niej produkty high-tech produkowane przez Rosenberger. Ten globalny gracz z Górnej Bawarii jest wiodącym producentem złączy wysokoczęstotliwościowych, wysokonapięciowych i światłowodowych. Znajdują one zastosowanie w przemyśle samochodowym, komunikacji mobilnej oraz w technice pomiarowej i medycznej. Rosenberger rozwija się we wszystkich dziedzinach i zatrudnia obecnie ponad 11 000 pracowników na całym świecie.
Efektywne procesy mają kluczowe znaczenie dla konkurencyjności firmy. Kwestie te doskonale rozumie Rosenberger. W ich przypadku szybki rozwój firmy spowodował narastające trudności, którym nie mógł już sprostać zainstalowany dwadzieścia lat temu system ERP. Z tego powodu zainicjowany został projekt zakrojony na naprawdę dużą skalę o nazwie „Rosenberger 2020”. Objął on przegląd i reorganizację wszystkich procesów biznesowych, rewizję plików głównych oraz pełną aktualizację systemu z proALPHA 5.2 do najnowszej wersji 7.1. Ten niezwykle skomplikowany projekt oznacza skok w przyszłość dla obu firm. Wdrożenie systemu ERP na nowo.
Najważniejsze informacje o projekcie “Wdrożenie ERP”:
„Rosenberger 2020”: Projekt realizowany na dużą skalę na rzecz wydajnych procesów biznesowych w erze cyfrowej, obejmujący reorganizację wszystkich procesów, pełną rewizję wszystkich plików głównych oraz aktualizację z wersji proALPHA 5.2 do wersji 7.1.
Współpraca pomiędzy Rosenberger i proALPHA w zakresie nowych funkcjonalności w standardowej wersji proALPHA.
Ciągłe planowanie i dbanie o przejrzystość kosztów w centrum optymalizacji procesów.
Zintegrowane rozwiązanie do zarządzania jakością zapewnia pełną świadomość procesów biznesowych.
Od firmy zajmującej się obróbką metali do globalnego gracza
Założone w 1958 roku w Tittmoning przedsiębiorstwo, jako firma zajmująca się obróbką metali, rozwinęło się w globalnego gracza. Pierwszym dużym krokiem na tej drodze było przejęcie firmy w sąsiednim mieście Fridolfing, które miało miejsce w 1967 roku. W związku z tym, że nowo nabyta firma musiała jeszcze zrealizować duże zamówienie, utorowało to im drogę do zaistnienia w branży technologii wysokiej częstotliwości. Potem nastąpiły kolejne niezwykle ważne kamienie milowe, z których każdy przyczynił się do rozwoju firmy. – W ciągu ostatnich 30 lat wzrastaliśmy średnio o około 16% rocznie – mówi Peter Rosenberger, dyrektor zarządzający i syn założyciela firmy.
Wzrost ten jest tym bardziej niezwykły, gdy weźmie się pod uwagę ogromną presję kosztową wywieraną na producentów takich jak Rosenberger. – Zwłaszcza w naszej podstawowej działalności, gdzie dominują klienci z branży motoryzacyjnej, presja ta obecnie ogromnie rośnie ze względu na trend w kierunku e-mobilności. Wielu nowych graczy wchodzi na rynek, co sprawia, że konkurencja rośnie w jeszcze szybszym tempie – mówi Rosenberger i podkreśla: „Dlatego w dzisiejszych czasach kluczowe są trzy czynniki: chodzi o cenę, cenę i tylko cenę. Jakość i niezawodność i tak są oczekiwane”.
Skok w przyszłość zamiast rewolucji systemowej
Aby móc sprostać przyszłym wymaganiom, firma musi stawać się coraz wydajniejsza. –Potrzebujemy w pełni zautomatyzowanych cykli produkcyjnych z doskonale połączonymi procesami również do zarządzania danymi – stwierdza Rosenberger. To ambitny cel w odniesieniu do systemu ERP – nie tylko dlatego, że firma oferuje pełny zakres prac, począwszy od produkcji na zamówienie, do produkcji masowej.
– Branże telefonii komórkowej i telekomunikacyjnej są zdominowane przez projekty z małymi partiami produkcyjnymi – mówi kierownik projektu Dominik Seitz. – Jest też przemysł motoryzacyjny, który wymaga produkcji setek milionów sztuk – mówi Seitz. Wiele z niezbędnych procesów jest nadal zarządzanych za pomocą systemu ERP proALPHA, który został zainstalowany już dwie dekady temu. – Dzięki naszemu silnemu wzrostowi byliśmy zmuszeni do podłączania coraz większej ilości systemów zewnętrznych”, mówi Seitz o sytuacji i dodaje: „Przez to mamy teraz organicznie rozrastający się, coraz bardziej złożony krajobraz systemowy, który można byłoby utrzymać w przyszłości tylko przy dużym wysiłku – komentuje Dominik.
– Wtedy zdaliśmy sobie sprawę, że nie potrzebujemy już żadnych poprawek i aktualizacji, lecz rzeczywistego skoku – mówi Rosenberger. – Dlatego zdecydowaliśmy się na podejście oparte na „greenfield”, czyli pracy od podstaw, aby całkowicie zreorganizować nasze procesy i struktury – dodaje. Wyrazem i rezultatem tej decyzji jest projekt Rosenberger 2020.
– Dzięki proALPHA ograniczymy liczbę systemów i utrzymamy wszystkie istotne informacje na jednej platformie. Zwiększy to naszą wydajność i zapewni nam szybki dostęp do jeszcze bardziej kompleksowych wskaźników KPI. Stanowią one paliwo dla naszej przyszłej konkurencyjności – mówi Peter Rosenberger, Dyrektor Zarządzający, Rosenberger Hochfrequenztechnik GmbH & Co. KG
Rosenberger 2020 - partnerstwo rozwojowe z proALPHA
Specjaliści od wysokiej częstotliwości z Górnej Bawarii wystawili na próbę w trakcie realizacji projektu Rosenberger 2020 wszystko, nawet współpracę z firmą proALPHA. – Nasze przedsiębiorstwo osiągnęło wielkość, dla której warto było rozważyć nawet kilku dostawców systemów ERP – tłumaczy Seitz. – Dlatego zdecydowaliśmy się dokładnie zbadać rynek i zaprosić najlepszych dostawców do przeprowadzenia prezentacji – dodaje. Efekt: Współpraca z proALPHA będzie kontynuowana. – Współpracujemy z firmą proALPHA już od 20 lat – mówi Rosenberger, „I wiemy, czego możemy od siebie oczekiwać”. Dotyczy to obu stron, w każdym aspekcie – również wtedy, gdy istnieje konieczność działania”. proALPHA podjęła wyzwanie i powołała osobny zespół ekspertów ds. automatyzacji. Zespół ten posiada solidną wiedzę na temat branży, ale rozwija się również dalej, gdyż wiele czerpie z wymagań stawianych przez Rosenbergera.
W ramach tego zakrojonego na szeroką skalę projektu powstało partnerstwo, które zaowocuje nowymi funkcjonalnościami systemu i kompleksowym wdrożeniem ERP. Niektóre z nich zostaną włączone do wersji standardowej, dzięki czemu będą dostępne dla wszystkich klientów proALPHA. Na przykład, zamówienia na telefon lub nowy moduł serwisowy: –Współpracujemy z setkami maszyn, które wymagają regularnej konserwacji – mówi Seitz. –Konserwacja jest więc bardzo ważną pozycją kosztową, która do tej pory była zbyt mało przejrzysta. Dlatego pracujemy nad rozwiązaniem z firmą proALPHA, które umożliwi nam dokładne planowanie wszystkich czynności konserwacyjnych i transparentne mapowanie wszystkich niezbędnych kosztów – dodaje.
Wdrożenie systemu ERP: koncentracja na zintegrowanym planowaniu i pełna przejrzystość kosztów
Konserwacja to tylko jeden z przykładów. Projekt Rosenberger 2020 obejmuje dodatkowo 14 podprojektów dotyczących wyłącznie procesów biznesowych, z czego 12 dotyczy systemu ERP. Procesy te muszą zostać na nowo zdefiniowane w wielu obszarach – od zakupów i zarządzania dostawami do produkcji, plików głównych, logistyki i sprzedaży. Nacisk kładziony jest również na zintegrowane planowanie i przejrzystość kosztów w przedsiębiorstwie.
Jeśli chodzi o proces planowania, Seitz stwierdza: „Do tej pory do planowania wykorzystywaliśmy 16 głównych systemów, co wiązało się niestety z ich licznymi zakłóceniami i koniecznością obsługi różnych interfejsów. Obecnie usuwamy pomosty między systemami oraz eliminujemy „wąskie gardła”, umieszczając jak najwięcej informacji na naszej nowej platformie ERP”. Podobnie było z MRP, dla którego Rosenberger do tej pory korzystał z zewnętrznego systemu. To samo dotyczyło też skończonego planowania produkcji, do którego Rosenberger używał z kolei zewnętrznego rozwiązania MES. W przyszłości te i inne podzadania będą konsekwentnie organizowane w proALPHA. Od zakupów po fakturowanie, Rosenberger będzie zarządzać wszystkim w ramach jednego systemu. W tym celu setki tysięcy rekordów – dla ponad 12 000 produktów końcowych wyprodukowanych przez Rosenberera – będą odtąd automatycznie gromadzone w proALPHA.
Seitz przedstawia również temat przejrzystości kosztów oraz jego znaczenie poprzez rozwój produktów: „Równolegle pracujemy nad maksymalnie 1 000 projektów rozwojowych, w które zaangażowanych jest ponad 700 pracowników zatrudnionych tylko w centrali naszej firmy. W trakcie każdego projektu specyfikacja produktu określana przez danego klienta i wymagania kosztowe mogą się wielokrotnie zmieniać. Tym ważniejsze jest, aby wszystkie koszty zostały zmapowane w systemie ERP”. Wymaga to dalszych zmian, ponieważ dział rozwoju pracuje z narzędziem do zarządzania projektami bez interfejsu do proALPHA. Ponieważ narzędzie to dowiodło swojej wartości, Rosenberger chce je zachować. Jednak wszystkie istotne informacje zawarte w danym projekcie zostaną przeniesione również do proALPHA. – To wystarczy, aby zapewnić pełną przejrzystość kosztów i umożliwić podejmowanie jeszcze bardziej przemyślanych, strategicznych decyzji rozwojowych w przyszłości – mówi Rosenberger.
Pełna integracja: zarządzanie jakością
Kolejną istotną kwestią realizowanego projektu jest także pełna integracja zarządzania jakością. – Obecnie pracujemy z różnymi systemami i odpowiednio skomplikowanymi procesami. Ścisła współpraca proALPHA ze specjalistami ds. zarządzania jakością w QSC pozwala nam również na stworzenie wysoce wydajnego środowiska w tym obszarze bez przestojów systemowych – mówi Rosenberger. Zarządzanie jakością jest całkowicie zintegrowane w rozwiązaniu ERP i będzie działać z tą samą bazą danych bez konieczności stosowania innych interfejsów. – W rezultacie wszystkie informacje dotyczące zarządzania jakością mogą być pobierane w dowolnym momencie – stwierdza Rosenberger i dodaje: „Nie będzie już konieczne szukanie informacji między różnymi systemami. To nie tylko pomaga zaoszczędzić czas i koszty. Zapobiega to również silosowej mentalności i promuje pełną świadomość procesów zachodzących w firmie”.
Rosenberger 2020 - jakie będą następne kroki?
Dla firm Rosenberger i proALPHA nadchodzi intensywny rok projektowy, zanim nowy system ERP zostanie uruchomiony, co planowane jest na 2021 rok – na początek w oddziałach firmy na terenie Niemiec i Węgier. – W drugiej turze wdrożymy nową platformę ERP proALPHA w naszych trzech zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w USA – mówi Seitz. – Wdrożenia w oddziałach zlokalizowanych w Ameryce Południowej i na większości rynków azjatyckich zostaną wykonane do połowy 2020 roku – dodaje. Dalsza współpraca pomoże firmie Rosenberger jeszcze bardziej zwiększyć wydajność wszystkich procesów i wzmocnić jej pozycję na globalnym rynku w erze cyfrowej.
źródło: proALPHA Polska
Komentarze
blog comments powered by Disqus