Systemy OCR. Rośnie zapotrzebowanie producentów
Materiał prasowy (Balluff Sp. z o.o.) drukuj
Branża spożywcza sygnalizuje coraz większe potrzeby w zakresie kontroli wytwarzanych produktów. Wiąże się to bezpośrednio ze wzrostem świadomości konsumentów, którzy zwracają coraz większą uwagę na to, co kupują. W dokładnej analizie produktów pomagają specjalne systemy OCR (Optical Character Recognition), bazujące na optycznym rozpoznawaniu znaków.
Już 40% mieszkańców Polski deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu kupuje produkt, który określany jest jako zdrowa żywność – to wyniki badania przeprowadzonego przez agencję badawczą MANDS na zlecenie De Heus. Z tego samego badania wynika, że tylko 10% nie zwraca uwagi na skład kupowanego jedzenia. To ogromny progres w porównaniu z danymi sprzed kilku lat (w 2011 r. około 90% badanych nie przywiązywało wagi do składu kupowanych produktów).
Producenci zmieniają taktykę
Firmy produkujące żywność na masową skalę muszą dostosować się do obecnych realiów. Aby sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów, konieczna jest często całkowita zmiana strategii działania w odniesieniu do produkcji. Kontrahenci coraz częściej oczekują artykułów świeżych, bez dodatków substancji konserwujących. Oznacza to, że producenci muszą produkować serie z krótkimi terminami ważności, ponieważ tylko tak mogą zapewnić świeżość i przydatność jedzenia bez stosowania substancji chemicznych.
OCR – sposób eliminacji błędów
Produkcja krótszych serii wiąże się z tym, że pracownicy muszą często przezbrajać maszyny, aby każda partia była dobrze oznakowana. Podczas tego procesu nierzadko zdarzają się błędy techniczne, często związane z czynnikiem ludzkim (jak np. wpisanie błędnej daty partii do systemu). – Producent musi zadbać o to, aby jego wyroby były bardzo dokładnie oznakowane. Nie chodzi tylko o to, czy na opakowaniu jest data ważności, ponieważ ta informacja jest już bezwzględnym standardem. W erze zwiększonej świadomości konsumenckiej produkty muszą zostać oznakowane w taki sposób, aby wszystkie informacje, łącznie ze składem i datą przydatności do spożycia, były nie tylko czytelne, ale też nie wpływały na zmniejszenie atrakcyjności opakowania – mówi Paweł Juras, ekspert ds. branży spożywczej z firmy Balluff Polska.
Źle oznakowana partia – jeśli zostanie wychwycona – jest w całości odsyłana do producenta, bez względu na liczbę błędnie oznaczonych towarów. Taki błąd może powodować poważne straty finansowe. Co zrobić aby uniknąć tego typu problemów? – Niedopuszczalne jest, aby produkt miał złą datę ważności. Aby uniknąć takiej sytuacji, producenci stosują specjalne systemy kontroli wizyjnej, bazujące na technologii OCR, czyli optycznym rozpoznawaniu znaków. Takie rozwiązanie wyłapuje za pomocą specjalnych kamer wszystkie błędy na kontrolowanych opakowaniach i odrzuca te, które zostały źle oznakowane. Dzięki temu klient ma pewność, że dostaje poprawnie oznaczoną partię – dodaje Paweł Juras.
Inwestycja w wiarygodność
Świadomość społeczna dotycząca zdrowego odżywania ciągle rośnie i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach trend ten miał się zmienić. Firmy produkujące żywność muszą więc inwestować w nowe technologie wspierające procesy produkcyjne, jeśli chcą utrzymać zaufanie konsumentów. Przedsiębiorca, który zdecyduje się wdrożyć system OCR powinien skorzystać z pomocy specjalistów, którzy pomogą mu dobrać rozwiązanie dopasowane do specyfiki jego organizacji. Firma Balluff zaopatruje firmy produkcyjne w najnowocześniejsze rozwiązania do kontroli produktowej, oparte na systemach OCR.
BALLUFF Sp. z o.o.
ul. Graniczna 21A, 54-516 Wrocław
tel. 71 382 09 00, fax 71 338 49 30
e-mail: balluff@balluff.pl
www.balluff.pl
źródło: Automatyka 5/2019
Słowa kluczowe
Balluff, Branża spożywcza, optyczne rozpoznawanie znaków, przemysł spożywczy, Systemy OCR
Komentarze
blog comments powered by Disqus