Sieciowe rozruszniki silnika w systemach sterowania przenośnikami firmy Dürr Poland
dr Guido Mertens, Rafał Sypniewski (PHOENIX CONTACT) drukuj
Hybrydowe rozruszniki silnika Contactron firmy Phoenix Contact, stosowane w rozwiązaniach firmy Dürr Poland, nie tylko gwarantują niezawodne przełączanie silników, ale umożliwiają również ich monitorowanie. Te kompaktowe i wielofunkcyjne urządzenia stanowią istotny krok w realizacji założeń czwartej rewolucji przemysłowej.
Dürr Poland – spółka należąca do Grupy Dürr, powstała w 1990 r. i zlokalizowana w Radomiu – od początku istnienia specjalizuje się w projektowaniu, produkcji, dostawach, montażu, uruchamianiu i serwisie systemów transportu technologicznego linii montażowych, lakierniczych oraz magazynowych w zakładach produkcyjnych. Projekty realizuje w oparciu o nowatorskie rozwiązania z wykorzystaniem najwyższej jakości podzespołów mechanicznych, elektrycznych i sterowniczych.
Ciągła optymalizacja
Sukces spółki Dürr na rynku wynika przede wszystkim ze spełniania wysoko postawionych wymogów jakościowych i ciągłych innowacji wprowadzanych przez koncern. Aby zapewnić klientom rozwiązania na najwyższym poziomie, doświadczony zespół polskich inżynierów ustawicznie optymalizuje standardy sprzętowe i programowe, dodając interesujące nowości. Po zidentyfikowaniu odpowiednich urządzeń, które mogą stanowić wartość dodaną dla odbiorcy, pracownicy firmy dokładnie je badają. W przypadku pozytywnego wyniku testów nowe rozwiązania stają się standardem Dürr obowiązującym na całym świecie. Przykładem są hybrydowe rozruszniki silnika firmy Phoenix Contact, które oprócz niezawodnego przełączania pozwalają także na monitorowanie silników.
Ruch jest podstawą wszystkich w pełni i częściowo zautomatyzowanych procesów produkcyjnych, w których stosowane są napędy jednokierunkowe lub nawrotne, w większości wykorzystujące regulację prędkości obrotowej. Natomiast w przypadku mniej wymagających zadań nadal znajdują zastosowanie proste rozruszniki silnikowe bez regulacji prędkości obrotowej – np. styczniki, rozruszniki półprzewodnikowe lub hybrydowe rozruszniki silnika.
W przeszłości w prostych układach przenośnikowych Dürr stosował styczniki oraz kompaktowe, sterowane cyfrowo hybrydowe rozruszniki silnika firmy Phoenix Contact. Nowe warianty urządzeń sieciowych dają jednak o wiele większe możliwości. Sieciowe rozruszniki silnika Contactron można połączyć z systemem sterowania przez bramkę IFS w wersji Profinet, Profibus, Modbus TCP, EtherNet/IP lub CANopen. Za pomocą łączników T-BUS do bramki IFS można przyłączyć do 32 urządzeń Contactron. Sterowanie sieciowymi rozrusznikami silnika odbywa się bezpośrednio przez magistralę T-BUS, toteż niepotrzebne są dodatkowe wyjścia cyfrowe ani oprzewodowanie. Ponadto bramki mają osiem dowolnie parametryzowanych wejść cyfrowych i cztery wyjścia cyfrowe 24 V DC, co pozwala na ograniczenie liczby kart wejść/wyjść.
Nawet cztery funkcje w jednym urządzeniu Hybrydowe rozruszniki silnika Contactron łączą nawet cztery funkcje w jednym urządzeniu: rozruch bezpośredni, rozruch nawrotny, zabezpieczenie przeciążeniowe oraz awaryjne zatrzymanie zgodnie z wymaganym poziomem zapewnienia bezpieczeństwa PL e. Urządzenia mogą sterować silnikami o mocy od 50 W do 3 kW. Poza standardowymi urządzeniami wysterowanymi sygnałami cyfrowymi dostępne są również wersje sieciowe, które mogą być zintegrowane w magistralach obiektowych. Podłączenie do sieci jest realizowane przez system interfejsowy (IFS). Do połączenia bramki z rozrusznikami stosuje się łączniki T-BUS, które zapewniają zarówno zasilanie 24 V, jak i komunikację z urządzeniami. |
Korzyści dla działu utrzymania ruchu
Zastosowanie sieciowych rozruszników silnika Contactron zapewnia dodatkowe korzyści. Umożliwiają one m.in. uzyskanie informacji o awarii zasilania i braku jednej lub większej liczby faz, ostrzeżeń i komunikatów o przeciążeniu lub niedociążeniu, informacji o liczbie cykli łączeniowych lub wartości prądu silnika. W dobie czwartej rewolucji przemysłowej jest to niewątpliwie duży krok w kierunku zdalnego monitorowania i sterowania silnikiem za pomocą prostego, kompaktowego i wielofunkcyjnego urządzenia.
Standardowym protokołem komunikacyjnym stosowanym przez spółkę Dürr jest Profinet oraz EtherNet/IP, a system sterowania silnikami budowany jest w sposób rozproszony. Oznacza to, że rozruszniki silnikowe instalowane są w bezpośrednim sąsiedztwie silników, w małych szafkach sterowniczych montowanych pod przenośnikami rolkowymi.
Obok złączek szynowych i wyłączników nadprądowych w szafkach Dürr znajduje się jedna bramka Profinet i cztery sieciowe rozruszniki silnika. Bramka nie tylko służy do zapewnienia komunikacji, ale może być także stosowana jako moduł wejść cyfrowych, który zbiera sygnały z ośmiu łączników zbliżeniowych.
PHOENIX CONTACT Sp. z o.o.
ul. Bierutowska 57-59, 51-317 Wrocław
tel. 71 39 80 410
www.phoenixcontact.pl
źródło: Automatyka 1-2/2018
Słowa kluczowe
Dürr Poland, Phoenix Contact, rozruszniki, Sieciowe rozruszniki silnika