Silniki BLDC Dunkermotoren z interfejsami komunikacyjnymi
Andrzej Barciński drukuj
Silniki bezszczotkowe typu BG wyróżniają się bardzo długą żywotnością oraz wysoką wydajnością i dynamiką. Charakteryzują je również: szeroki zakres obsługiwanych prędkości, duży stosunek mocy do rozmiarów, solidna obudowa, niski moment bezwładności oraz wysoki stopień ochrony, aż do IP65.
Funkcje i zalety
Silniki te mają zintegrowane czujniki Halla i wykonane są w oparciu o magnesy neodymowe, dzięki czemu nie wymagają ciągłej konserwacji. Elektronicznie komutowane silniki prądu stałego mogą być zintegrowane z elektroniką sterującą, przekładniami planetarnymi i ślimakowymi, a także enkoderami, tworząc elastyczne, modularne i adaptowalne rozwiązania. Są dostępne w wykonaniach przeznaczonych do pracy z napięciem 24–325 V i prędkością obrotową 500–10 000 obr./min, osiągając moment znamionowy 2–100 Ncm. Zakres mocy wynosi 5–300 W.
Dostępne wersje
Silniki bezszczotkowe Dunkermotoren są oferowane w wersjach ze zintegrowanymi sterownikami o różnych funkcjach, co ma znaczenie w przypadku niektórych aplikacji. Najprostszą wersją sterownika jest czterokwadrantowy sterownik prędkości (SI). W tym wykonaniu dodatkowo istnieje możliwość ustawiania prędkości docelowej za pomocą napięciowego wejścia analogowego 0–10 V. Dostępne są dwa wejścia cyfrowe, warunkujące cztery tryby pracy: obroty w lewo/w prawo, zablokowanie kontrolera oraz stop z momentem trzymającym.
Bardziej zaawansowany model to silnik ze zintegrowanym czterokwadrantowym serwosterownikiem (PI), który dostarczany jest z oprogramowaniem dla komputerów PC, umożliwiającym parametryzację (Drive Assistant). Dzięki temu w łatwy sposób można sparametryzować podstawowe tryby pracy, określając np. prędkość, moment i pozycję. Modele od BG45 do BG75 są dodatkowo wyposażone w interfejs CANopen, który pozwala na zmianę najważniejszych parametrów trajektorii w czasie rzeczywistym. W ten sposób można regulować m.in. pozycję, prędkość oraz wartości przyspieszeń.
Zaawansowane instalacje
W aplikacjach, w których wymagany jest inny interfejs komunikacyjny
Dunkermotoren proponuje silniki obsługujące sieci PROFIBUS, PROFINET oraz EtherCAT. W przypadku złożonych projektów dostępny jest również napęd ze zintegrowanym kontrolerem ruchu z funkcją Master. Pozwala on na budowę stacjonarnej sieci bez sterownika nadrzędnego typu PLC. Silnik jest wyposażony w dwa złącza do podłączenia interfejsu sieciowego, stopnia mocy i systemów sterowania, uwzględniając definiowane przez użytkownika cyfrowe wejścia/wyjścia. Komunikacja między kilkoma sterownikami jest wtedy możliwa przez wejścia/wyjścia oraz interfejs CANopen.
PPH WObit E. K. J. Ober s.c.
Komentarze
blog comments powered by Disqus