Zindywidualizowana elastyczna produkcja. SuperTrak dla przemysłowego transportu
Materiał prasowy (B&R Automatyka Przemysłowa Sp. z o.o.) drukuj
Spersonalizowane produkty, niezależnie od ceny, cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów. Z tego względu dostosowanie produkcji do indywidualnych potrzeb jest dla producentów interesującą perspektywą. Jednak tylko wtedy, gdy może być realizowane przy zachowaniu efektywności produkcji masowej. Z myślą o wymaganiach elastycznych linii produkcyjnych firma B&R przygotowała inteligentny system SuperTrak, który rozwiązuje problem przemysłowego transportu.
Jak podkreśla Robert Kickinger, menedżer ds. technologii mechatronicznych w B&R, produkty niestandardowe mają dla klientów szczególną wartość. Przykładem ciekawego podejścia biznesowego są zindywidualizowane albumy ze zdjęciami, które klienci mogą tworzyć w sieci i które są im dostarczane bezpośrednio do domu. Zamiast płacić za tradycyjny album fotograficzny z obwolutami, klienci wolą zapłacić kilka razy więcej za produkt spersonalizowany. Z perspektywy producenta te niestandardowe produkty muszą spełniać jeden warunek. – Muszą nadawać się do wysoce zautomatyzowanej produkcji wielkoseryjnej, w przeciwnym razie koszty jednostkowe będą zbyt wysokie, aby produkcja była opłacalna – mówi Robert Kickinger.
Istota niestandardowej produkcji
To, czego ciągle brak w wielu sektorach produkcji, to odpowiednie maszyny. Tendencja przechodzenia od „personalizacji dekoracyjnej” w kierunku produktów o niestandardowych wymiarach geometrycznych obejmuje coraz więcej branż. Jednak na tym etapie w trakcie cyklu produkcyjnego nadal wymagane są ręcznie realizowane procesy.
Przezbrojenie na inny wariant produktu wciąż wymaga zatrzymania maszyny, co oznacza stratę cennego czasu i utratę korzyści typowych dla produkcji masowej. Doskonałym przykładem jest produkcja okien. Niezależnie od asortymentu okien o standardowych wymiarach firmy budowlane mogą również zamawiać wymiary niestandardowe, zgodne z potrzebami klienta. – Produkcja poszczególnych elementów okien została skutecznie zautomatyzowana, niemniej każde przestawienie oznacza konieczność ingerencji pracownika i zmiany wymiarów – zauważa menedżer ds. technologii mechatronicznych w B&R.
W stronę masowej indywidualizacji
Zdaniem Roberta Kickingera jedynym sposobem osiągnięcia poziomu efektywności charakterystycznej dla produkcji masowej jest zautomatyzowana elastyczność, a odpowiedzią na to wyzwanie jest nowoczesna technologia. Nowoczesne systemy informatyczne umożliwiają bezpośrednie współdziałanie z klientem w procesie wytwarzania i uruchamianie produkcji w momencie złożenia zamówienia. Z kolei zautomatyzowane, sterowane programowo procesy przezbrajania umożliwiają osiągnięcie tego poziomu elastyczności, który czyni opłacalną produkcję jednostkową. – Jeśli połączymy te dwie możliwości, możemy wytwarzać produkty zindywidualizowane w warunkach produkcji masowej, bez dodatkowego wzrostu kosztów jednostkowych. To, do czego dążymy, to całkowicie nowa generacja technologii produkcji – podkreśla przedstawiciel B&R.
Wszystko zależy od transportu
Istniejąca technologia transportu wykazuje poważne braki w konfrontacji z warunkami panującymi w przemyśle. Przykładowo zabieg regulacji prowadnic jest często bardzo czasochłonny. Niektóre systemy mają niewystarczającą nośność, inne z kolei nie mają niezbędnych funkcji bezpieczeństwa.
Elastyczne operacje w produkcji jednostkowej wymagają maszyn, które mogą dostosowywać się automatycznie, bez interwencji operatora. Przykładowo rama okna 140 cm jest większa niż rama okna 130 cm, więc maszyna musi być w stanie uwzględnić tę różnicę. Wdrożenie inteligentnego systemu transportowego jest idealnym rozwiązaniem sterowania transportem z zachowaniem wymaganego poziomu elastyczności. W przeciwieństwie do zwykłych przenośników taśmowych, ze sztywną synchronizacją, inteligentny system transportowy przenosi i ustawia każdy produkt indywidualnie – przy zmiennych pozycjach, prędkościach i odstępach. – SuperTrak B&R to niezawodny, elastyczny system sterowania transportem, pozwalajacy na wdrożenie niezwykle precyzyjnej technologii produkcji, która umozliwia masową personalizację – wyjaśnia Robert Kickinger.
Technologia transportu przemysłowego
ATS SuperTrak został opracowany przez firmę B&R na potrzeby pracy ciągłej w trudnych warunkach przemysłowych. System jest niezawodny, bezpieczny i wyjątkowo łatwy w obsłudze. – To, że wózki można łatwo wymieniać, bez konieczności demontażu toru jazdy, jest ogromną zaletą systemu B&R – stwierdza menedżer ds. technologii mechatronicznych w B&R. Efektem jest bardzo krótki średni czas serwisu oraz większa wydajność całej linii.
Bezproblemowa integracja z CNC i robotyką
Precyzyjna synchronizacja w czasie rzeczywistym wózków i wszystkich rodzajów serwoosi, systemów CNC i robotyki gwarantuje wysoką jakość procesu produkcyjnego. SuperTrak integruje się z robotami i innymi urządzeniami sterowanymi cyfrowo, tworząc jednolity zautomatyzowany system produkcyjny.
Błyskawiczne przezbrajanie
System SuperTrak optymalizuje czas przezbrajania dla różnych produktów wytwarzanych na tej samej linii. Gdy tylko nowa opcja zostanie wybrana na panelu operatora lub za pośrednictwem systemu planowania produkcji, system transportowy automatycznie przełączy się na nowy produkt. Znacznie ograniczono lub całkowicie wyeliminowano czasochłonność mechanicznego przestawienienia między produktami. Dzięki dużej pojemności ładunkowej SuperTrak może obsługiwać cięższe produkty.
Po stronie popytu trend personalizowania produktów jest napędzany przez oczekiwania konsumentów – zwłaszcza przedstawicieli pokolenia epoki cyfrowej. Po stronie podaży ciągła ewolucja mechatroniki daje początek nowej generacji technologii produkcji na potrzeby indywidualizacji masowej. – SuperTrak zapewnia niezawodne, przemysłowe sterowanie ruchami. Dzięki niemu ta wysoce elastyczna technologia produkcji zajmie właściwe miejsce w systemie inteligentnej fabryki – podsumowuje Robert Kickinger.
B&R Automatyka Przemysłowa Sp. z o.o.
ul. S. Małachowskiego 10
61-129 Poznań
tel. 61 846 05 00
e-mail: office.pl@br-automation.com
www.br-automation.com
źródło: Automatyka 7-8/2018
Komentarze
blog comments powered by Disqus