Nord w fabryce Audi
Redakcja serwisu drukuj
Zdecentralizowane sterowanie ruchem taśmy produkcyjnej w przemyśle samochodowym już dawno zdominowało zakłady produkcyjne. Minimalizuje ono wymaganą przestrzeń, upraszcza strukturę fabryki a co za tym idzie obniża koszty produkcji. Napęd systemu przenośników łańcuchowych w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Ingolstadt, w południowych Niemczech, gdzie produkuje się drzwi do Audi A4 i Audi A5 bazuje na bardzo wydajnym rozwiązaniu tego typu, opartym o produkty firmy Nord.
System przenośników łańcuchowych, napędzany przez liczne motoreduktory firmy Nord, biegnie wzdłuż prawie całkowicie zautomatyzowanego zakładu. Ze względu na wysoką wydajność zastosowano głównie przekładnie stożkowe. System, który przemieszcza pojemniki z częściami samochodowymi od stanowiska do stanowiska, rozgałęzia się do sektorów załadunku i rozładunku. Dodatkowo, całość jest wyposażona w podnośniki, wózki transportowe i obrotowe oraz wznoszące platformy. Na końcu wielkie ramiona robotów wyjmują części umieszczając je precyzyjnie na stanowiskach maszynowych.
W dalszej części linii produkcyjnej, w hali w której pracują praktycznie wyłącznie maszyny, roboty spawające łączą części razem. Linia produkcyjna porusza się nieprzerwanie, a tworzone na niej drzwi do samochodów Audi A4 i A5 są już w następnej sali montowane do podwozia. Aby linia produkcyjna działała nieprzerwanie i bez przestojów, Nord pozwala precyzyjnie kontrolować szybkość pracy poszczególnych napędów przenośników.
Zdecentralizowane sterowanie taśmą produkcyjną
W fabryce Audi w Ingolstadt taśma produkcyjna składa się z szeregu łańcuchowych przenośników, sterowanych i napędzanych poprzez układy zdecentralizowane. Jednostki obrotowe, do zmiany kierunku, są sterowane przez 377 lokalnych polowych tablic rozdzielczych typu SK DA-130E, które zostały zaprojektowane pod kątem optymalnego dostosowania do pracy autonomicznej i są szczególnie łatwe w serwisowaniu. Każda polowa tablica rozdzielcza składa się z falownika SK 300E z podłączoną lokalną jednostką łączeniową, która ma wyłącznik awaryjny oraz elementy umożliwiające podłączenie czujników i serwomotorów. Silnik jest podpięty do tablicy rozdzielczej za pomocą złączy firmy Harting, tak aby w razie konieczności można było szybko wymienić silnik i falownik używając. Polowe tablice rozdzielcze komunikują się przez Interbus ze sterowaniem nadrzędnym. Wejścia polowych tablic rozdzielczych umożliwiają między innymi lokalne wczytanie danych wyłączników zbliżeniowych do optycznego monitorowania pozycji pojemników na części. Dodatkowo, system używa lokalnych dwukierunkowych urządzeń rozruchowych SK 160 E, które mogą być sterowane przez wyjścia polowej tablicy rozdzielczej. Dwukierunkowe urządzenia rozruchowe napędu przejmują funkcje takie jak centrowanie pojemników w celu dokładnego przemieszczenia ich na stanowiska robotów. Przesuwają one podnoszone platformy do wózków widłowych i blokują ładunek w podnośnikach.
Podnośniki sterowane przez przetwornice częstotliwości
System taśm produkcyjnych jest wyposażony w siedem stanowisk podnośnikowych, które są sterowane przez jednostki z szaf rozdzielczych serii SK 700E. Komunikacja ze sterownikiem odbywa się tu również za pomocą Interbus. Na stanowiskach urządzeń podnośnikowych, które działają na więcej niż dwóch poziomach, przetwornica pozwala na sterowanie położeniem – dynamiczne pozycjonowanie. Położenia są wykrywane optoelektronicznie za pomocą listwy kodowej oraz czujnika, a następnie przekazywane do sterownika położenia. Następnie za pomocą sterownika ustalane są konkretne pozycje i przetwornica przejmuje precyzyjne pozycjonowanie stanowiska podnośnikowego. Ten sam system jest również używany do wózka do poprzecznego transportu, który może skierować pojemnik do trzech różnych odcinków taśmy produkcyjnej. Jeżeli wystąpi błąd w przetwornicy, komunikat o błędzie jest wysyłany bezpośrednio do głównego sterownika przez Interbus, i wyświetlany na pulpicie obsługi.
źródło: Nord
Komentarze
blog comments powered by Disqus