Kübler oferuje bezpieczne rozwiązania. Monitoring napędów zgodny z wymogami Unii Europejskiej
Materiał prasowy (Kubler Sp. z o.o.) drukuj
Kübler jest jednym ze światowych liderów w branży czujników do pomiarów prędkości i pozycjonowania. Bezpieczeństwo od lat było i nadal jest jednym z głównych celów firmy. Firma jest postrzegana jako pionier w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego, dzięki wprowadzeniu na rynek pierwszego enkodera z dopuszczeniem SIL.
Wymogi dyrektyw unijnych sprawiają, że bezpieczeństwo maszyn stało się problemem postrzeganym kompleksowo. Nie wystarczają już „bezpieczne” komponenty – coraz częściej użytkownicy poszukują pełnego systemu zapewniającego bezpieczeństwo, najlepiej pochodzącego z jednego źródła. W odpowiedzi na te potrzeby Kübler zaproponował nowatorskie rozwiązanie nieznane dotąd w takiej formie – kooperację enkoderów i modułów bezpieczeństwa.
System Küblera zapewnia proste, szybkie i tanie wdrożenie zadań bezpieczeństwa, bez względu na zastosowanie aplikacji (monitorowanie bezpieczeństwa ruchu w jednej lub wielu osiach, bezpieczne działanie barier świetlnych, monitorowanie drzwi i ich zamknięć, awaryjne zatrzymanie, urządzenia kontrolujące).
Monitorowanie prędkości – moduły bazowe SMC1
Podstawowy moduł kompaktowy z serii Safety-M to kompletne urządzenie do monitorowania prędkości. Wymienny, operacyjny wyświetlacz diagnostyczny (OLED) zapewnia łatwą parametryzację. Bezpieczne wejścia, wyjścia oraz zintegrowany rozdzielacz sygnału pozwalają na łatwą integrację z istniejącymi obwodami bezpieczeństwa, jak również modernizację starych maszyn. Moduł pozwala na podłączenie inkrementalnych enkoderów lub czujników (SinCos, TTL/RS-422, HTL/push-pull/czujniki indukcyjne).
Zintegrowany rozdzielacz sygnału dla sygnałów enkodera pozwala zaoszczędzić dodatkowe drogie i skomplikowane okablowanie zewnętrzne. Ponadto zapewnia proste przekazanie sygnału do układu sterowania lub przemiennika.
Firmware urządzenia zawiera funkcje związane z monitorowaniem bezpieczeństwa dla napędu zgodnie z wymaganiami normy EN 61800-5-2 (np. SS1, SS2, SOS, SLS, SDI, SSM). Funkcje diagnostyczne zintegrowane w oprogramowaniu pozwalają na osiągnięcie poziomu bezpieczeństwa w SIL 3/Pl „e”.
Bezpieczne pozycjonowanie i ruch – moduły podstawowe i rozszerzające Safety-M
Kontrolery Safety-M, jako kompaktowe sterowniki modułowe bezpieczeństwa, przejmują od innych dodatkowych modułów m.in. zadania obliczania prędkości i pozycji z funkcjonalnością mastera.
Dostępne są dwa warianty: standardowe moduły cyfrowe wejść/wyjść oraz podstawowe moduły, dostępne z bramkami podstawowych interfejsów sieci przemysłowych.
Podstawowe moduły są wyposażone w wyjmowaną kartę chipową, która przechowuje dane konfiguracyjne. Ta wymienna karta chipowa jest zaletą zwłaszcza w przypadku wymiany urządzenia i konieczności przeniesienia danych konfiguracyjnych. Umieszczone na panelu diody statusowe LED oraz wyświetlacz tekstowy umożliwiają łatwą lokalną diagnostykę.
Wszystkie urządzenia są programowalne i mogą przetwarzać odpowiednie funkcje napędowe, a także przetwarzać sygnały z wyłączników grzybkowych, sterowań oburęcznych, kurtyn świetlnych oraz innych bezpiecznych urządzeń sterujących. Podstawowe moduły mogą być łączone ze sobą, zapewniając nieograniczoną bezpieczną komunikację między sobą za pomocą sieci AS-i. Ta bezpieczna komunikacja jest zaletą szczególnie w przypadku rozbudowanych projektów.
Moduły rozszerzeń
Moduły rozszerzeń są odpowiedzialne za bezpieczne monitorowanie pozycji i ruchu. Poza rozszerzeniem możliwości monitorowania dodatkowych osi dostępne są również rozszerzenia o dodatkowe bezpieczne wejścia/wyjścia. Wszystkie moduły mają wymienne karty chipowe, na których zapisywane są dane lokalne (typ enkodera, rozdzielczość itp.).
Moduły rozszerzające oś mogą być podłączane do enkoderów inkrementalnych i absolutnych. Jeden moduł może monitorować maksymalnie dwie osie. Z kolei firmware integruje odpowiednie funkcje bezpieczeństwa z monitorowaniem napędu, zgodnie z wymaganiami normy EN 61800-5-2 (np. SS1, SS2, SOS, SLS, SDI, SLA; SSM, SCA, SSM). Do obliczania bezpiecznej prędkości i/lub pozycji są obsługiwane rozwiązania jednego enkodera (np. z certyfikowanych enkoderów Sendix SIL) lub rozwiązania dwóch enkoderów (innych standardowych, niecertyfikowanych wersji).
Modernizacja maszyny w technologii bezpieczeństwa to decydujący punkt, zwłaszcza dla starszych maszyn, które muszą zostać poddane istotnej modyfikacji, dostosowującej je do
Dyrektywy Maszynowej 2006/42/WE. Oprócz łatwej modernizacji, istotny dla fabryk i zakładów jest aspekt ekonomiczności i wysokiej jakości urządzeń do monitorowania prędkości. Oferta firmy Kübler wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i zapewnia płynną modernizację oraz rozbudowę istniejącego parku maszyn.
KÜBLER Sp. z o.o.
ul. Dąbrowskiego 441, 60-451 Poznań
tel. 61 849 99 02, fax 61 849 99 03
e-mail: info@kubler.pl, marketingkp@kuebler.com
www.kuebler.com
źródło: Automatyka 1-2/2016
Słowa kluczowe
bezpieczeństwo, bezpieczeństwo funkcjonalne, czujniki, Kübler, moduły Safety-M, pomiar prędkości
Komentarze
blog comments powered by Disqus