3,10,20

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

Okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

Wyrażam zgodę na używanie przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email.

Aby zakończyć proces subskrypcji, musisz kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie. Po akceptacji zapisu na newsletter, zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy twój mail jest już w naszej bazie!

Napisz do nas maila a otrzymasz promocyjny numer miesięcznika Automatyka

redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

Ta strona używa ciasteczek

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Szukaj
  • Logowanie
  • Załóż konto
Mapa serwisu Mapa serwisu
AutomatykaOnline.pl
  • Strona główna
  • Z branży
  • Wywiady
  • Aplikacje
  • Artykuły
  • Kalendarium
  • Firmy
  • Produkty
Szukaj
Automatyka 11/2025

Automatyka11/2025

W numerze:
  • Rozmowa ze Zdzisławem Sewerynem, Megger Polska.
  • Technologie bezprzewodowe w aplikacjach przemysłowych
  • Due diligence spółek technologicznych
  • O miesięczniku
  • Kontakt
  • Reklama
ARTYKUŁY
  • Automatyka budynkowa
  • Bezpieczeństwo
  • Druk 3D
  • Elektryka
  • Energetyka
  • Energia
  • Hydraulika
  • Komunikacja
  • Komputery i HMI
  • Logistyka
  • Montaż i transport
  • Oprogramowanie
  • Pneumatyka
  • Pomiary
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotyka
  • Sterowanie
  • Systemy wizyjne i RFID
  • Technika napędowa
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Usługi
  • Utrzymanie Ruchu
  • Inne
Rozwiń wszystkie
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Logistyka

Autonomiczny robot mobilny – co to jest?

Klaudia Rzeszowska (ASTOR) drukuj

22 lipca 2020 roku
Autonomiczny robot mobilny – co to jest?
Tweet

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest robot mobilny?
  • Jakie są różnice między robotami AGV a autonomicznymi robotami mobilnymi?
  • Jakie zastosowanie mają autonomiczne roboty mobilne ?

Robot mobilny jest to urządzenie zdolne do zmiany swojego położenia w przestrzeni, czyli do wykonywania takich czynności jak: jeżdżenie, pływanie czy nawet latanie. Roboty mobilne mogą  być również robotami autonomicznymi, tzn. takimi, których nie ograniczają przewody sterujące bądź  zasilające, a jedyne przeszkody, jakie mogą  się w ich pobliżu pojawić to ściany i inne elementy hali produkcyjnej lub magazynowej.

Roboty mobilne jeżdżące możemy podzielić na nieautonomiczne wózki AGV (ang. Automated Guided Vehicles) i autonomiczne –  (roboty AMR (ang. Autonomous Mobile Robots).

Co to jest wózek AGV?

Wózki AGV wymagają wydzielenia specjalnych tras za pomocą  np. pasków magnetycznych w podłodze. Podczas napotkania przeszkody na zaplanowanej wcześniej trasie, zatrzymują się i nie są w stanie jej ominąć. Czekają, dopóki, dopóty bariera nie zostanie usunięta. Kosztownym i czasochłonnym zadaniem jest poprawienie ich trajektorii ruchu.

Wózki AGV potrzebują zaprogramowania konkretnej trasy i sekwencji sterowania. Urządzenia te mogą poruszać  się w pojedynkę wioząc na sobie komponenty lub mogą ciągnąć za sobą  kilka wózków, połączonych za pomocą haka, na których przewożone są ładunki. Samojezdne wózki AGV wyposażone są w skanery laserowe, które są umiejscowione zazwyczaj z przodu robota.

Wózek AGV firmy Autoguide potrafi przewieźć nawet do 2 ton, źródło: https://www.agmobilerobots.com/mylo-1/

Wózek AGV firmy Autoguide potrafi przewieźć nawet do 2 ton, źródło: https://www.agmobilerobots.com/mylo-1/

Co to jest autonomiczny robot mobilny?

Autonomiczny robot mobilny to urządzenie nie wymagające zewnętrznej infrastruktury do nawigowania. Porusza się bezkolizyjnie po zadanej trasie, bez bezpośredniej ingerencji operatora. Wystarczy takiemu wózkowi wgrać trasę całej przestrzeni, a on dzięki wielu czujnikom bez problemu będzie bezpiecznie przemieszczał się, omijając ludzi i przeszkody, dostosowując swoją ścieżkę do napotkanych warunków.

Autonomiczne roboty mobilne są łatwe i szybkie do wdrożenia. Jak to się dzieje? Poprzez wbudowane kamery i sensory rozpoznają przeszkody i dynamicznie na nie reagują (unikają ich) oraz optymalizują trasę przejazdu.

Aby robot mógł jeździć autonomicznie, pierwszą czynnością, którą trzeba zrobić, jest utworzenie mapy. Odbywa się to poprzez uruchomienie specjalnego mechanizmu do mapowania na robocie i jedyne, co użytkownik musi zrobić, to sterować robotem manualnie – wirtualnym joystickiem np. w telefonie. Podczas przejazdu skanery laserowe wykrywają ściany, maszyny, urządzenia i finalnie powstaje mapa dla robota.

Tworzenie mapy w robotach MiR, źródło: youtu.be/_uV6zP95xM0

Tworzenie mapy w robotach MiR, źródło: youtu.be/_uV6zP95xM0

Można szybko zmienić mapę, doposażyć ją w dodatkową strefę np. dźwiękową czy ograniczającą prędkość, a także w dynamiczny sposób przydzielić robota do różnych zadań. W ciągu kilku godzin od wyjęcia z pudełka roboty AMR są gotowe do rozpoczęcia pracy.

Autonomiczny robot mobilny z hakiem do przewożenia ładunków

Do zastosowania autonomicznych robotów jeżdżących możemy zaliczyć holowanie wózków z ładunkiem w zadane wcześniej miejsce. Niektóre roboty mobilne w ten sposób mogą przewozić ciężkie ładunki – nawet do 500 kg, np. w zakładzie produkcyjnym, magazynie, a także w szpitalu.

Robot jest wyposażony w specjalny hak, który przy pomocy kamery 3D automatycznie wykrywa oczekujący w określonym miejscu wózek, zaczepia go na ten hak i po dostarczeniu w odpowiednie miejsce – odczepia. Autonomiczny robot mobilny  przemieszcza się po wcześniej zmapowanym obszarze, omijając po drodze przeszkody oraz przechodzących ludzi. Bezpieczeństwo jest bardzo ważne – dlatego robot posiada pełną kontrolę nad ciągniętym wózkiem; tak optymalizuje swój ruch, aby wózek nie zahaczył o nic po drodze.

MiR Hook 200 – robot AMR, który może holować wózki do 500 kg (Źródło ASTOR)

MiR Hook 200 – robot AMR, który może holować wózki do 500 kg (Źródło ASTOR)

 

Mapa, na której widać przemieszczającego się robota MiR z podpiętym wózkiem (źródło: ASTOR)

Mapa, na której widać przemieszczającego się robota MiR z podpiętym wózkiem (źródło: ASTOR)

Autonomiczne roboty mobilne do transportu palet

Innym zastosowaniem robotów AMR jest transport palet na terenie hali produkcyjnej lub magazynowej po uprzednim wjechaniu robota pod paletę, podniesieniu jej i zawiezieniu w ustalone miejsce. Robot za pomocą skanerów laserowych wykrywa specjalny podest (stacja zdawczo-odbiorcza), na którym pozostawiona została paleta, dokuje się do niego, a następnie pobiera paletę przy pomocy windy zainstalowanej na robocie.

W końcowej fazie robot wycofuje się z podniesioną paletą z podestu, a gdy już jest poza nim, opuszcza paletę na robota oaz transportuje w wybrane miejsce na mapie, w którym także znajduje się stacja zdawczo-odbiorcza.

Robot MiR 1000, który może przewieźć paletę o masie nawet 1 tony, źródło: ASTOR

Robot MiR 1000, który może przewieźć paletę o masie nawet 1 tony, źródło: ASTOR

Dzięki zainstalowanej kamerze 3D robot może sprawdzić np. przy odstawianiu palety, czy podest jest pusty. Jeśli nie jest, to można zaprogramować robota tak, aby czekał, aż stacja zdawcza będzie pusta albo aby pojechał do innej stacji. Gdy stacja będzie wolna, robot podniesie paletę przy pomocy windy i zadokuje się do stacji. Po zadokowaniu opuści paletę i wycofa się.

Poniżej przykładowy fragment misji pobierania palety  ze stacji zdawczo-odbiorczych w robotach MiR:

Przykład misji pobierania palety w robotach MiR;  Źródło ASTOR

Przykład misji pobierania palety w robotach MiR;  Źródło ASTOR  

Automatyzacja transportu palet z obszaru odbioru do magazynu w firmie ICM, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=09lx4jQud8U&t=31s

Automatyzacja transportu palet z obszaru odbioru do magazynu w firmie ICM, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=09lx4jQud8U&t=31s

Automatyzacja transportu palet z obszaru odbioru do magazynu w firmie ICM, źródło: ICM – https://scm.dk/icm-effektiviserer-lagerlogistikken-med-mobile-robotter

Automatyzacja transportu palet z obszaru odbioru do magazynu w firmie ICM, źródło: ICM – https://scm.dk/icm-effektiviserer-lagerlogistikken-med-mobile-robotter

Autonomiczny robot mobilny współpracujący z przenośnikiem rolkowym

W zakładach produkcyjnych transport często realizowany jest przy pomocy przenośników taśmowych lub rolkowych. Jak wiadomo, przenośniki takie zajmują miejsce na hali i bardzo ciężko jest zmienić ich ustawienie, jeśli byłaby taka potrzeba w przyszłości.

W firmach, w których transport jest realizowany w ten sposób, istnieją pewne możliwości automatyzacji z wykorzystaniem robotów AMR. Na przykład robot może mieć na sobie zainstalowany przenośnik rolkowy, który jest podłączony do zasilania robota i sterowany z jego poziomu.

Możemy sobie wyobrazić taką sytuację, że robot z takim modułem podjeżdża do linii produkcyjnej, na końcu której jest zainstalowany przenośnik rolkowy. Po wykryciu markera (specjalne wgłębienie na wysokości skanera) robot może bardzo precyzyjnie (z dokładnością do 1-10 mm) zadokować się do takiego stacjonarnego przenośnika rolkowego.

Po zadokowaniu czujnik informuje robota, że może nastąpić uruchomienie rolek zarówno na robocie, jak i na stacjonarnym przenośniku i detal, np. pudełko czy karton, zostaje umieszczony na robocie. Robot AMR przewozi detal w inne miejsce na zakładzie, oddalone nawet o kilkaset metrów, a następnie oddaje detal na inny przenośnik rolkowy w miejscu docelowym.

Przenośnik rolkowy zainstalowany na robocie MiR100, współpracujący ze stacją odbiorczą, źródło: ASTOR

Przenośnik rolkowy zainstalowany na robocie MiR100, współpracujący ze stacją odbiorczą, źródło: ASTOR

Autonomiczny robot mobilny MiR realizujący wewnętrzną logistykę  w firmie Honeywell, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=cyB6SWCeJAE&t=61s

Autonomiczny robot mobilny MiR realizujący wewnętrzną logistykę  w firmie Honeywell, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=cyB6SWCeJAE&t=61s

Podsumowanie

Autonomiczne roboty mobilne można wykorzystać  do przewozu ładunków, transportu palet lub do współpracy z przenośnikiem rolkowym, ale nie tylko. Na obudowie robota wyprowadzone jest zasilanie, grzybek bezpieczeństwa czy port Ethernet, co sprawia, że można na robocie zainstalować moduł dopasowany do potrzeb i bardzo szybko go skomunikować z robotem np. po protokole Modbus TCP.

Warto podkreślić fakt, że roboty AMR są bezkolizyjne i bezpieczne dla ludzi. Wykrywają i omijają przeszkody na swojej drodze, co pozwala na zminimalizowanie kolizji. A jak to się dzieje – o tym już w następnym artykule…

www.astor.com.pl

źródło: ASTOR

Słowa kluczowe

amr, ASTOR, automatyka, autonomiczny robot mobilny, Autonomiczny robot mobilny – co to jest?, logistyka magazynowa, logistyka wewnątrzzakładowa, robotyzacja

Ostatnio dodane

  • Jak prawidłowo dokręcać śruby z łbem sześciokątnym?
  • Wkładki gwintowane z kołnierzem czy nity zrywalne? Rzeczowa analiza dwóch najpewniejszych metod mocowania kompozytów
  • Identyfikacja zagrożeń z ISO 12100 – jak zrobić to poprawnie i kompletnie

Najczęściej czytane

  • Bezpieczeństwo dla maszyn mobilnych
  • Języki programowania robotów przemysłowych
  • Wyznaczanie poziomów bezpieczeństwa SIL i PL

Polecane

  • Przemysł 4.0 w polskich realiach
  • Systemy wizyjne – nieodzowny element nowoczesnej kontroli
  • Czy robot może ponieść odpowiedzialność karną?

Inne z tego cyklu

Rozwiązania dla robotów EPSON. Jak elastycznie pozycjonować małe detale, by szybko przezbrajać stanowisko?

Rozwiązania dla robotów EPSON. Jak elastycznie pozycjonować małe detale, by szybko przezbrajać stanowisko?

Więcej
Robotowe porady techniczne: jak weryfikować stan robota przemysłowego Kawasaki w całym okresie jego eksploatacji?

Robotowe porady techniczne: jak weryfikować stan robota przemysłowego Kawasaki w całym okresie jego eksploatacji?

Więcej
Tory jezdne dla robotów przemysłowych, czyli jak zwiększyć elastyczność przestrzeni produkcyjnych

Tory jezdne dla robotów przemysłowych, czyli jak zwiększyć elastyczność przestrzeni produkcyjnych

Więcej
Wdrażanie robotyzacji. Sześć najczęściej popełnianych błędów

Wdrażanie robotyzacji. Sześć najczęściej popełnianych błędów

Więcej
Robot mobilny MiR w FM Logistic – innowacje dla doskonałości operacyjnej

Robot mobilny MiR w FM Logistic – innowacje dla doskonałości operacyjnej

Więcej
FM Logistic inwestuje w autonomiczne roboty na magazynach

FM Logistic inwestuje w autonomiczne roboty na magazynach

Więcej
Koch Industries współpracuje z MIR w zakresie autonomicznych robotów mobilnych

Koch Industries współpracuje z MIR w zakresie autonomicznych robotów mobilnych

Więcej

Czytaj także

  • Wózek podnośnikowy masztowy czy zwykły paleciak? Co wybrać do swojej firmy?
  • Kreatywna współpraca: roboty mobilne firmy OMRON pomagają usprawnić procesy w zakładzie Danfoss Power Solutions
  • AMR – roboty mobilne w małej i średniej firmie
  • Autonomiczne wózki AMR PROMAG – rewolucja w przemyśle
  • Naczepy chłodnie i izotermy – wymiary i zastosowanie

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z aktualnymi informacjami.

Inżynier wie

Kalendarium

Więcej
1 sty Szkolenie

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 stycznia 2025 – 31 grudnia 2025
11 gru Szkolenie

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 grudnia 2025
11 gru Szkolenie

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 grudnia 2025
11 gru Szkolenie

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 grudnia 2025

Wideo YouTube

Zobacz więcej
  • facebook
  • Tweeter
  • Instagram
  • Linkedin
  • RSS AutomatykaOnline
  • O nas
  • Marketing i obsługa klienta
  • Polityka prywatności
  • Informacje o portalu
  • Regulamin
  • Deklaracja Dostępności
  • Kontakt
  • Formularz kontaktowy
  • Współpraca medialna
  • Redakcja portalu
  • Redakcja miesięcznika
  • Zamów
  • Wpis do katalogu
  • Reklama na portalu
  • Reklama w miesięczniku
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

ISSN 2392-1064. © 2014 by Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP